Papierloos en productief
Energiebesparing en verminderde CO2-uitstoot
Je denkt dan misschien dat dit gecompenseerd wordt door het gebruik van extra energie en het geen zin heeft, maar niets is minder waar. Digitale marketing draagt ook bij aan energiebesparing en zelfs een vermindering van CO2-uitstoot. Door gecentraliseerde content online te plaatsen, wordt er minder energie verbruikt voor productie en distributie. Daarnaast is digitale marketing een stuk gerichter, waardoor minder mensen met reclameboodschappen worden benaderd die irrelevant voor hen zijn. Er is dus ook een efficiënter gebruik van middelen
Bewustwording en transparantie
Naast de directe milieuvoordelen kan digitale marketing bijdragen aan een grotere bewustwording van duurzaamheidsthema’s. Via digitale kanalen is het makkelijker om transparant te zijn over duurzaamheidsinitiatieven en consumenten aan te moedigen tot duurzamer gedrag. Hierbij kan op eenvoudige manier ingespeeld worden op de doelgroep, om zo met de boodschap zo goed mogelijk aan te sluiten bij de al spelende onderwerpen en issues. Gerichte, duurzame marketing dus.
Digitale marketing is de eerste stap in het verduurzamen van de marketingsector én alle sectoren die gebruik maken van marketing. Door minder afval te produceren dan zijn traditionele tegenhanger, energie te besparen en consumenten op gerichte wijze te informeren, kunnen alle bedrijven op deze manier hun ecologische voetafdruk verkleinen. Hoewel deze voetafdruk nog niet is weggevaagd, is het duidelijk dat digitale marketing een belangrijke rol speelt in de transitie naar een zo duurzaam mogelijke toekomst.
Source: https://www.dagelijksestandaard.nl/economie/groene-revolutie-in-de-marketingwereld
.