Uit een recente kosten-batenanalyse van Brussel Mobiliteit, in samenwerking met studiebureaus Stratec en Espaces Mobilités, blijkt dat de sluiting van vijf Brusselse autotunnels tegen 2030 mogelijk zou kunnen leiden tot besparingen van enkele tientallen miljoenen euro’s, zonder grote gevolgen voor de mobiliteit. Volgens het onderzoek zouden de Vleurgat- en Baljuwtunnel op de Louizalaan, Boileau en Georges Henri op de middenring, en de Woluwetunnel op de Woluwelaan in aanmerking komen voor sluiting. Het sluiten van deze versleten tunnels zou naar schatting ongeveer 60 miljoen euro kunnen besparen, waarvan alleen al de Baljuwtunnel meer dan 40 miljoen euro zou opleveren. Hoewel de impact op het autoverkeer naar verwachting beperkt zou zijn, zou de openbare ruimte er wel bij varen. Voor de langste tunnels wordt echter aanbevolen om ze zowel voor als na 2030 te behouden, terwijl voor andere tunnels zoals de Madoutunnel, de Kunst-Wettunnel, de Naamsepoorttunnel en de Tervurentunnel ook wordt voorgesteld om ze na 2030 te sluiten. Dit zou eveneens financiële voordelen opleveren, met een relatief kleine impact op het autoverkeer. Een interessante ontwikkeling voor de toekomst van de Brusselse mobiliteit!
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241213_92939884
.