Het dure en prestigieuze onderzoeksschip Belgica blijft voor grote zorgen zorgen. De Franse rederij en uitbater van het schip, Genavir, heeft namelijk het contract eenzijdig opgezegd. Hoewel deze beslissing al enkele maanden geleden werd genomen, werd het pas afgelopen zaterdag bevestigd door het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN).

De Belgica kreeg eind vorig jaar een inspectie aan boord van de FOD Mobiliteit en de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. Deze inspectie volgde op een klacht over sociale dumping, ingediend door de Letlandse technische bemanning bij de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF). Genavir zou namelijk geprobeerd hebben een collectieve arbeidsovereenkomst af te sluiten voor de bemanning in Letland, wat in strijd is met het Maritiem Arbeidersverdrag. Ondanks verschillende kansen om alles in orde te maken, heeft Genavir nagelaten dit te doen, waardoor de vergunning van het schip automatisch werd ingetrokken door de federale overheid.

Nu is de Belgica een schip zonder bemanning en bestaat de vrees dat het programma voor volgend jaar bijna volledig zal worden geschrapt. Het is van groot belang dat de Belgica haar activiteiten op de Noordzee kan voortzetten. Genavir, als belangrijkste operator van de Franse oceanografische vloot, zal het vinden van een nieuwe uitbater bemoeilijken. Bovendien maken de huidige regeringsvorming en mogelijke ingrepen bij wetenschappelijke instellingen de situatie erg onzeker.

Met 400 vierkante meter laboratoriumruimte en moderne meetapparatuur is de Belgica het neusje van de zalm binnen de Europese onderzoeksvloot. Het schip ontvangt jaarlijks meer aanvragen van internationale wetenschappers dan er dagen in een jaar zijn. Daarnaast dient het ook als hulpschip van de marinecomponent van Defensie. De bemanning uit Letland werd vroeger aangeworven via het bedrijf Clyde Marine, dat eerder betrokken was bij een nationaal schandaal in het Verenigd Koninkrijk. Genavir zelf werd vorig jaar veroordeeld wegens schending van veiligheidsverplichtingen rond seksuele intimidatie aan boord van schepen.

De toekomst van de Belgica blijft dus onzeker, terwijl het schip van groot belang is voor wetenschappelijk onderzoek op de Noordzee.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241019_94663290

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....