Volgens zes dierenwelzijnsorganisaties geeft het BLK de consument een onterecht goed gevoel en doet het te weinig om het consumeren van vlees te ontmoedigen. Hun oplossing? Schokkende teksten en plaatjes op vleesverpakkingen, zoals bij sigaretten. Maar wat bereiken we daarmee, behalve het criminaliseren van miljoenen Nederlanders die simpelweg hun eetpatroon niet willen of kunnen veranderen? Moeten we dan ook maar schokkende foto’s op auto’s plakken omdat ze bijdragen aan de opwarming van de aarde, of op vliegtickets omdat vliegen slecht is voor het milieu?
Het is makkelijk om vanaf de zijlijn met radicale eisen te komen, maar de realiteit is dat verandering tijd kost. Gedragsverandering afdwingen door schuld en schaamte werkt contraproductief. De Dierenbescherming verdient lof, niet kritiek, voor het stimuleren van verbeteringen binnen de grenzen van wat nu haalbaar is. Het BLK is een stap in de goede richting en moet worden gezien als een middel om geleidelijk naar een duurzamere en diervriendelijkere samenleving te evolueren, niet als het einddoel.
Wat deze zelfverklaarde dierenactivisten vergeten, is dat verandering begint met dialoog en geleidelijke verbeteringen, niet met extremisme en polarisatie. Misschien is het tijd dat ze dat inzien en hun energie steken in constructieve oplossingen in plaats van onhaalbare idealen. Het BLK is niet perfect, maar het is een begin. Laten we dat niet vergeten.