Het is toch echt niet te geloven hoe gek het allemaal wordt in dit land. Voor het derde jaar op rij stijgt het aantal auto-inbraken, en niet zo’n beetje ook. Vooral in de grote steden zijn autodieven steeds actiever. En wat blijkt? Het zijn niet zomaar wat boeven die je radio eruit slopen of je navigatiesysteem meenemen. Nee, deze dieven werken met een boodschappenlijstje van malafide schadebedrijven die onderdelen nodig hebben. Steeds meer schadebedrijven – zowel in Nederland als in het buitenland – kunnen of willen niet aan bepaalde onderdelen komen via de officiële kanalen, dus bestellen ze maar op de zwarte markt. En dat betekent: gestolen spullen of namaakrommel uit China.
Rob Smitskamp van Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit legt het haarfijn uit in het AD. Deze schadebedrijven sturen hun dieven op pad met een lijstje van wat ze nodig hebben. Zo simpel is het. De zwarte markt voor auto-onderdelen is een groeiend verdienmodel geworden. En wat krijg je dan? Een stel dieven dat ’s nachts door jouw wijk loopt, op zoek naar die ene bumper, zijspiegel of airbag die ze nodig hebben. En als ze jouw auto niet vinden, gaan ze gewoon door naar de volgende straat. Het is werkelijk waar de wereld op zijn kop.
En alsof dat nog niet erg genoeg is, zitten we nu ook midden in het ‘hoogseizoen’ voor auto-inbraken. Oktober en november zijn blijkbaar de piekmaanden voor dit soort criminaliteit. Vorig jaar zagen we in deze maanden een stijging van maar liefst een kwart meer auto-inbraken dan gemiddeld in de rest van het jaar. En ja, dit jaar lijkt dat patroon zich gewoon weer te herhalen. Blijkbaar hebben deze boeven het te druk met hun inbraakfeestje om ook maar een beetje last te hebben van de politie.
De grote steden zijn tegenwoordig het epicentrum van deze criminaliteit. Tien jaar geleden kwamen de meeste meldingen van auto-inbraken nog uit middelgrote steden of het platteland. Nu? Nu is het vooral Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven waar de dieven toeslaan. En waarom? Omdat daar de auto’s vaak niet binnen staan en de dieven makkelijker kunnen ‘shoppen’. Vooral de nieuwe wijken met tweeverdieners en hun leaseauto’s zijn populair. Dieven weten: daar staan de glimmende auto’s met de dure onderdelen.
Dus, hoe bescherm je je auto? Allereerst: denk niet dat jouw wagen niet interessant is voor dieven. Als er vraag is naar een bepaald onderdeel, dan wordt het gewoon gestolen, zegt Smitskamp. Zijn advies: een gecertificeerd alarmsysteem schrikt af. Ook sociale controle helpt – als je buren een oogje in het zeil houden, kan dat al veel schelen. Antidiefstalschroeven zijn er ook, maar die kunnen juist voor meer schade zorgen als een dief zich daar toch aan waagt.
De brancheorganisatie voor schadeherstelbedrijven, Bovag, haast zich om te zeggen in het AD dat hun leden absoluut niet meedoen aan deze praktijken. Ze benadrukken dat ze geen gestolen onderdelen inkopen, en wie dat wel doet, vliegt eruit. Maar ja, er zijn ook honderden schadebedrijven die geen lid zijn van Bovag of zelfs niet eens officieel als bedrijf geregistreerd staan. En over die groep kan niemand iets zeggen. Het is duidelijk dat deze malafide schadebedrijven een groot deel van het probleem vormen, maar ondertussen blijven de gewone burgers met de schade zitten. Het wordt tijd dat hier eens flink tegen opgetreden wordt, want dit soort praktijken zijn simpelweg onacceptabel.
1 keer per dag de belangrijkste berichten, 1 keer per week de belangrijkste headlines, en de nieuwste uitzendingen van hnmda, zo in je postvakje... zeg nu ja....