Maar dat liep even anders. Het regende stevig in São Paulo, en dat was het moment voor de echte toppers om te laten zien wat ze kunnen. Resultaat? Max Verstappen won de race… vanaf plek zeventien. En Norris? Die belandde, door fouten van zowel zichzelf als zijn team, uiteindelijk op een zesde plek. Zijn achterstand op Max groeide van 47 naar een onoverbrugbare 62 punten, met nog maar drie normale races en één sprintrace te gaan. Alle experts waren het erover eens: dit seizoen is voorbij voor Lando. Het kampioenschap is Max’ hand al praktisch ingeslagen.
“In termen van het constructeurskampioenschap, denk ik niet dat er iets verandert,” aldus Stella.
“Het constructeurskampioenschap was altijd onze prioriteit. Zelfs als er een beslissing genomen moest worden om de ene of de andere coureur te ondersteunen, was dat altijd ondergeschikt aan het maximaliseren van het constructeurskampioenschap.”
Zó bizar. Kijk, iedereen die de afgelopen maanden naar de races heeft gekeken, heeft gezien hoe McLaren keer op keer Oscar Piastri, Norris’ teamgenoot, dwong om Lando voor te laten. Piastri’s race werd meermaals opgeofferd, alles zodat Lando punten kon scoren. Dat je het wereldkampioenschap voor teams belangrijk vindt, is begrijpelijk, maar om te doen alsof Lando’s titelaspiraties niet meetellen? Kom nou.
“[….] Wiskundig gezien zijn we nog in het (individuele) kampioenschap, maar ik denk dat we voor Lando en Oscar naar de volgende races gaan met de intentie om races te winnen.”
“De laatste twee circuits zouden best goed moeten zijn. Vegas zal waarschijnlijk meer een Ferrari-circuit zijn, en dan zullen we zien. Alles staat nog open, en het constructeurskampioenschap blijft en is altijd onze prioriteit geweest.”
Sorry Andrea, maar dit klinkt eerder als een poging om je gezicht te redden dan als een eerlijke reflectie op het seizoen.
.