ING heeft een effectieve manier gevonden om helpdeskfraude met maar liefst 43 procent te verminderen. Dankzij de bankapp en de innovatieve ‘Check het gesprek’-functie kunnen klanten nu eenvoudig controleren of ze daadwerkelijk met een ING-medewerker spreken of met een oplichter aan de lijn hangen. Deze nieuwe tool is een groot succes gebleken in Nederland, waar maandelijks al tienduizend klanten gebruikmaken van deze functie. Bovendien geeft maar liefst 78 procent van de gebruikers aan zich dankzij deze functie weerbaarder te voelen tegen fraudeurs.
De resultaten zijn zo veelbelovend dat ING van plan is om deze tool ook in België te introduceren. Danny Moerenhout, antifraude-expert bij ING, is optimistisch over de uitbreiding van deze functie naar ons land. Hij benadrukt ook de samenwerking met het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) om verdachte transacties in realtime te koppelen aan telefoongesprekken, om zo fraude nog beter te kunnen bestrijden.
Het is belangrijk om dergelijke vormen van fraude actief tegen te gaan, aangezien banken in België verplicht zijn om klanten te vergoeden in geval van fraude. Helaas blijkt uit een rapport van Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële diensten, dat banken in slechts 33 procent van de gevallen tussenkomen bij online fraude. Dit terwijl de wet voorschrijft dat banken hun klanten altijd moeten vergoeden, tenzij er sprake is van “grove nalatigheid” van de klant. Deze term wordt echter vaak breed geïnterpreteerd door banken.
Om deze reden heeft de nieuwe Arizona-regering besloten strenger op te treden tegen banken die hun gedupeerde klanten niet tegemoetkomen. De Economische Inspectie krijgt binnenkort de bevoegdheid om administratieve geldboetes op te leggen aan banken die nalatig zijn in het beschermen van hun klanten tegen fraude. Het regeerakkoord benadrukt dat banken rekening moeten houden met de steeds geavanceerdere methoden van oplichters.
ING ondersteunt dit streven naar meer bescherming tegen fraude en werkt actief aan het voorkomen van phishing. Met ongeveer honderd medewerkers op de afdeling fraudebestrijding en een succespercentage van 80 procent in het tegenhouden van phishingtransacties, is ING vastbesloten om fraude tegen te gaan. Het doel is om klanten op elk moment van de dag in staat te stellen hun bankzaken veilig en met vertrouwen te regelen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250205_97896191
.