In Mortsel gebeuren er de jongste maanden te veel dodehoekongevallen. Fietsers, de Fietsersbond en politieke partijen wijzen naar de conflictsituaties op de kruispunten met gewestwegen zoals de Liersesteenweg, Mechelsesteenweg of Krijgsbaan. Fietsers en voetgangers hebben daar tegelijk groen met het afslaande auto- en vrachtverkeer.
In september vorig jaar verloor fietsster Marie-Louise Verheyen (68) het leven op het kruispunt van de Liersesteenweg met de Mayerlei na een aanrijding met een vrachtwagen. In april raakte een fietser op de Statielei zwaargewond.
Pieter-Jan van Riel (16) en zijn vriendin Maryline Verbaet (17) uit Berchem kwamen dinsdagochtend heel goed weg, met slechts lichte verwondingen. Ze raakten betrokken bij een aanrijding door een vrachtwagen op de hoek van de Antwerpsestraat met de Edegemsestraat. Foto’s tonen aan dat het veel erger had kunnen aflopen.
Shock
Liesbeth Asma en Marc van Riel, de ouders van Pieter-Jan, doen het verhaal omdat de twee tieners nog te erg in shock zijn na het dodehoekongeval.
“We zijn vooral blij dat ze het nog kunnen navertellen”, zegt een zichtbaar aangeslagen moeder. “Mijn zoon en zijn vriendin moeten allebei een fantastische beschermengel hebben die over hen waakt, want dit had fataal kunnen aflopen.”
Pieter-Jan en Maryline vertrokken dinsdagochtend zoals gewoonlijk naar het atheneum van Mortsel. “Hij met de step, zij met de fiets. Zoals steeds ging het van Berchem, waar we wonen, naar school. Ze kwamen rustig aangereden vanuit de Antwerpsestraat en wilden het kruispunt met de Edegemsestraat oversteken. Een vrachtwagen, die tegelijkertijd groen licht had, draaide af. De step en de fiets zijn onder het rechtervoorwiel beland. Mijn zoon en zijn vriendin zijn op miraculeuze wijze weggekatapulteerd. Ze herinneren zich bijna niets meer van het ongeval.”
De schade is gelukkig beperkt, vertelt Liesbeth. “De fiets en de step zijn kapot, maar dat is het minste van onze zorgen. Pieter-Jan heeft een snede in de enkel, Maryline schaafwonden aan de knie en de arm. Ze zijn voor de zekerheid meegenomen naar het ziekenhuis. De ambulance en politie waren snel ter plaatse. Volgens getuigen was de knal enorm.”
Mortsel is een levensgevaarlijke stad voor zwakke weggebruikers, vinden Liesbeth en Marc. “Er zijn de jongste tijd al te veel dodelijke ongevallen gebeurd. De plek van het ongeval ligt nog steeds in een zone 50, terwijl er een school in de nabije omgeving is.”
“En waarom worden de kruispunten niet conflictvrij gemaakt? Deze situatie is verwarrend en zorgt voor gevaarlijke toestanden. Binnenkort gaat het jongere broertje van Pieter-Jan naar het atheneum. Hij is 11 jaar en zwaar geschrokken van wat er met zijn broer is gebeurd. We zijn bang om hem alleen naar school te laten fietsen.”
Oppositiepartij Groen hield al een fietstocht om te pleiten voor conflictvrije kruispunten en herhaalt deze actie vrijdagavond. Maar ook het stadsbestuur is ermee bezig. “We halen dit geregeld aan bij het Agentschap Wegen en Verkeer en tegen de zomer zullen de eerste resultaten zichtbaar zijn. De hardware – de bedrading en de elektronica – zijn op verschillende plaatsen aangepast zodat het conflictvrij afstellen van de verkeerslichten kan beginnen. Wij vragen ook langere tijden van groen voor fietsers en voetgangers”, zegt mobiliteitsschepen Steve D’Hulster (Vooruit).
Concreet zullen tegen de zomer de kruispunten van de Liersesteenweg met de Drabstraat en de Kerkstraat conflictvrij worden gemaakt. Tijdens de huidige heraanleg van de Mechelsesteenweg zal het kruispunt met de Molenstraat en Molenlei deze ingreep ondergaan.
Steve D’Hulster: “De twee grote kruispunten van de N1 met de Edegemsestraat en de Krijgsbaan, die dicht bij elkaar liggen, worden samen bekeken om aanpassingen door te voeren. Dat kan gepaard gaan met infrastructurele ingrepen. In een volgende fase moet een circulatiestudie aangeven hoe we het verkeer vanuit de zijstraten kunnen herbekijken om de kruispunten nog meer conflictvrij te maken.”