Britse wetenschappers hebben een zes seconden lang geluidssignaal ontdekt dat mogelijk het mysterie van de verdwenen vlucht MH370 zou kunnen oplossen, melden Britse media.
Vandaag om 07:15
8 maart 2014
Ongeveer 40 minuten nadat Malaysia Airlines-vlucht 370 met 227 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord was in Kuala Lumpur was opgestegen voor een nachtvlucht richting Peking, werd alle contact verbroken en verdween het toestel ergens boven de Indische Oceaan van de radar.
Tot vandaag is er geen spoor van het vliegtuig en de inzittenden en heeft men geen idee wat de verdwijning veroorzaakte. Een onderdeel van het toestel, een Boeing 777, spoelde in juli 2015 wel aan op het eiland Réunion.
Onderzoekers van de Universiteit van Cardiff hebben ontdekt dat hydrofoons, ofwel onderwatermicrofoons, een geluidssignaal hebben opgepikt dat opgenomen werd rond de tijd dat het vliegtuig naar verluidt in de Indische Oceaan zou zijn neergestort. De onderzoekers stellen nu verdere tests voor om vast te stellen of het signaal, zes seconden lang, kan helpen om na meer dan tien jaar eindelijk de verdwenen Boeing 777 terug te vinden.
Kleine aardbeving
Een vliegtuig van 200 ton dat neerstort met een snelheid van 200 meter per seconde, geeft een kinetische energie vrij die overeenkomt met een kleine aardbeving en groot genoeg is om duizenden kilometers verderop te worden opgevangen door hydrofoons.
Er zijn twee hydro-akoestische stations die zo’n signaal zouden kunnen detecteren, meldt The Telegraph: eentje in Kaap Leeuwin, het meest zuidwestelijke punt van het Australische vasteland, en eentje Diego Garcia, een Brits eiland in de Indische Oceaan. De twee stations bevinden zich binnen een “signaalreistijd” van tientallen minuten vanaf de ‘Zevende Boog’, een 2.000 kilometer groot zoekgebied ten westen van de Australische stad Perth.
De onderzoekers van Cardiff hebben één signaal geïdentificeerd dat samenvalt met het korte tijdsbestek waarin de vlucht in de oceaan had kunnen neerstorten: een signaal dat werd opgenomen door het station van Kaap Leeuwin, maar niet door dat van Diego Garcia. “Dit roept vragen op over de oorsprong ervan”, zegt onderzoeker Usama Kadri. “Het is nog niet doorslaggevend, maar gezien de gevoeligheid van hydrofoons is het hoogst onwaarschijnlijk dat een groot vliegtuig dat inslaat op het wateroppervlak geen waarneembare druksignatuur achterlaat.”