al langer met verkiezingen bemoeit, is geen geheim meer. Maar deze keer lijken
ze wel érg ver te gaan. Volgens een nieuw onderzoek van het Media Research
Center (MRC) heeft de techgigant zijn algoritmes opnieuw afgestemd op de
progressieve agenda. De campagnewebsite van vicepresident Kamala Harris wordt
boven die van voormalig president Trump“>Donald Trump geplaatst in de zoekresultaten.
van MRC Free Speech America laat zien hoe Google’s zoekmachine op slinkse wijze
de schijn wekt neutraal te zijn, maar eigenlijk openlijk de kant van Harris
kiest. Zo verscheen Harris’ website op de derde plaats in de zoekresultaten bij
een zoekopdracht naar “Kamala Harris presidential race 2024,” terwijl
Trumps website pas op de zesde plaats stond bij een vergelijkbare zoekopdracht
naar hem. Nog erger, voordat je überhaupt bij Trumps website kwam, moest je
door een rij artikelen waarin hij door linkse media werd afgekraakt.
Ondertussen kreeg Harris een vrije doorloop, met nauwelijks kritische
artikelen.
gestoord dat dit soort manipulatie zo makkelijk door de vingers wordt gezien.
Maar ja, we weten natuurlijk al langer dat Big Tech meer geeft om hun politieke
belangen dan om transparantie. Elon Musk met X als enige uitzondering.
Google wimpelt
dit weg als “toevallige” resultaten of als een eenmalig incident. Een
woordvoerder van het bedrijf beweerde zelfs dat zowel Harris’ als Trumps
website consistent bovenaan de zoekresultaten staan bij relevante
zoekopdrachten.
Laten we niet
vergeten dat Google al eerder werd beschuldigd van politieke vooringenomenheid.
Zo liet een vorig MRC-onderzoek zien dat Google’s zoekmachine een voorkeur had
voor linkse media bij maar liefst 17 van de 19 zoekopdrachten over Kamala
Harris. Google maakt zich er weer vanaf met een paar halfbakken excuses,
terwijl ze ongestraft doorgaan met het beïnvloeden van de
informatievoorziening.
Uit een Pew
Research-onderzoek van november 2023 blijkt dat steeds meer Amerikanen hun
nieuws halen via zoekmachines. In 2023 was dat 15 procent, een stijging ten
opzichte van 13 procent in 2022. Mensen vertrouwen op zoekmachines zoals Google
om hen eerlijke, neutrale informatie te bieden. Maar wat krijgen ze? Een
eenzijdige versie van de realiteit waarin Harris de hemel in wordt geprezen en
Trump wordt afgekraakt door de linkse pers. Dit soort
manipulatie is precies waarom het vertrouwen in Big Tech en de media zo laag
is. Mensen willen geen gefilterde, politiek gemanipuleerde zoekresultaten!
.