Kijk: DPG de super-uitgever..!?
2025 © deze versie WantToKnow.nl
*
‘Kijk naar onze titels’, staat als wellustige tekst op de Nederlandse website van de Belgische ‘DPG Media Group’.. Je valt van je stoel, als je deze titels inderdaad onder ogen krijgt; het lijkt of DPG als uitgehongerde wolf op de MSM-markt, zich méér dan volgevreten heeft, aan armlastige mediatitels; kranten, tijdschriften en sites, die een miljoenenpubliek bereiken. DPG is in dat opzicht een creepy verschijnsel. Bijna álle grote Nederlandse kranten komen/zijn in het bezit van DPG, iets wat de pluriformiteit in het medialandschap heel duidelijk, ernstig afbreuk doet.. Maar ook de ‘versleten’ huis-aan-huis-bladen vallen ten prooi aan de media-honger van DPG..
De directie blijft zoveel mogelijk in het schemer en komt zelden in de spotlicht, anders dan bijvoorbeeld het zakelijk verwerven van wéér een prooi. Klik HIER en verbaas je over de macht van DPG over de meest bekende titels in Nederland en België.. Het bereik van ál die media, gaat over de 15 miljoen mensen heen (online en offline). Dat bereik haalt het bedrijf uit zo’n 90 titels (kranten en tijdschriften vooral). Als werkgever heeft DPG rond de 5500 mensen in dienst.
Wij kwamen onderstaand artikel tegen uit januari 2022, waarbij de financiële wereld werd verblijd met het DPG-persbericht, dat de Europese Investeringsbank (EIB) had besloten het bedrijf een superlening toe te kennen, teneinde informatie verder te digitaliseren… Inmiddels weten we uit de audit van USAID, dat DPG op veel hogere bedrage mocht rekenen uit dit fonds. Er is sprake van bedragen van € 400 miljoen voor DPG..!!
* * *
DPG Media krijgt lening van € 100 miljoen van
Europese Investeringsbank
bovenop een pak Belgische subsidies
(BERICHT JANUARI 2020)
DPG Media, de mediagroep achter onder meer Het Laatste Nieuws en VTM, krijgt een lening van € 100 miljoen van de Europese Investeringsbank. Dat geld kadert in een investeringsproject, waarbij DPG Media digitale platformen in België en Nederland zal ontwikkelen. In totaal komt het kostenplaatje neer op zo’n 244 miljoen euro.
De mediareus, die ondertussen zowel in België als in Nederland een resem aan mediamerken bezit, wil verder digitaliseren. Zo wordt een deel van de 244 miljoen euro ingezet om nieuwsplatformen zoals HLN.be en videoplatformen VTM GO en Streamz gebruiksvriendelijker te maken. Daarnaast wordt ook ingezet op een trusted web, een platform waardoor adverteerders gemakkelijker hun weg vinden, via DPG Media-producten, naar de consument. Christian Van Thillo, gedelegeerd bestuurder van de mediagroep verklaard in een persbericht (HIER).
“Het is voor adverteerders een veilig, kwalitatief alternatief voor het open web dat technologisch gedomineerd wordt door onder meer Google en waar fake news steeds vaker een kwalijke rol speelt”,
Krantensubsidies
De lening van de EIB is een mooie verdienste van DPG Media, dat ook al op heel wat overheidssubsidies kon rekenen. Zo zit DPG Media in het clubje van begunstigden die subsidies voor krantendrukken en -bedeling (HIER) afnemen. In totaal wordt daarvoor de komende vijf jaar 750 miljoen euro uitgetrokken, waarbij DPG Media en Rossel, maar ook Bpost, dat de kranten rondbrengt, de grootste slokoppen zijn.
Desondanks wil DPG de krantendrukkerij ‘Eco Print Center’ in Lokeren sluiten, waardoor zo’n 80 mensen zonder werk komen te zitten, en de drukkerij te verhuizen naar Nederland. Dat die beslissing bekend raakte enkele weken nadat DPG Media de subsidies voor krantendistributie binnen rijfde, lijkt dan ook geen toeval.
Hypocrisie
Apache-hoofdredacteur Karl van den Broeck zag daar hypocrisie in. DPG Media kreeg in 2006 namelijk al € 4,9 miljoen om een ecologische drukkerij te bouwen, het Eco Print Center. Nu een ‘voortschrijdende digitalisering’ wordt genoemd als de reden om de drukkerij te sluiten, krijgt DPG Media opnieuw subsidies van de Vlaamse overheid (en nu dus ook van de EIB) om in te zetten op digitalisering.
Ook in het kader van de ‘Vlaamse Veerkracht’ maakte de Vlaamse regering € 35 miljoen vrij voor mediabedrijven, waar DPG Media een aanzienlijk deel van krijgt. Dat subsidiepakket lijkt echter nog niet zeker: de Europese Unie keurde een blauwdruk, die door Vlaanderen werden verpakt als “relance na de coronapandemie”, voorlopig af.
In België graaien in de subsidiepot van 750 miljoen euro om je kranten gratis te bedelen en tegelijk je nieuwste drukkerij sluiten omdat steeds minder mensen nog papieren kranten lezen. 80 jobs in België op de helling. Drukorder verhuist naar Nederland. (HIER)
— Karl van den Broeck
Zo passeert het bedrijf keer op keer opnieuw langs de kassa, ondanks de mooie winstcijfers: in 2020 kon DPG Media een winst noteren van € 178 miljoen. DPG Media Services, de dochteronderneming waar de Eco Print Center onder valt, deed daar nog 31,5 miljoen bij.
* * *