Ach, daar zijn weer de doemprofeten van ABN AMRO. Volgens hen staat de
Nederlandse voedingsindustrie op het punt van instorten door… tromgeroffel…
klimaatverandering! Ja, want blijkbaar kunnen we geen olijfolie meer op ons
brood doen zonder dat de wereld vergaat.
ABN
AMRO waarschuwt voedselbedrijven om hun inkoopstrategieën aan te passen vanwege
steeds extremere weersomstandigheden wereldwijd. Elk jaar geven Nederlandse
voedselbedrijven meer dan 30 miljard euro uit aan agrarische producten op de
internationale markt, waarvan 30 tot 40 procent afkomstig is uit landen
buiten de EU die blijkbaar extra kwetsbaar zijn voor klimaatverandering. Deze
veranderingen hebben invloed op de beschikbaarheid en prijzen van
producten.
Zo
werd olijfolie vorig jaar ineens veel duurder door droogte in Spanje. Verder
ging de prijs van jalapeñopepers omhoog door watertekorten in Mexico en leidden
extreme weersomstandigheden in India tot flink hogere suikerprijzen.
paar euro extra voor jalapeñopepers omdat het regent in Mexico! Paniek! Nee,
laten we doen alsof we allemaal in een apocalyps terechtkomen omdat het klimaat
verandert. Ja, er zullen uitdagingen zijn, maar het is natuurlijk niet zo dat
we totaal onbekwaam zijn om hiermee om te gaan.
Het is
tijd om wat realisme in plaats van deze overdreven paniekzaaierij. Als we alle
klimaat-guru’s moeten geloven gaan we toch echt binnenkort allemaal dood omdat
u zo nodig in een diesel moet rijden, een stukje vlees eet en in de zomer met
het gezin op vakantie gaat naar Spanje.