De prijs van koffie heeft een nieuw record bereikt en wie
betaalt de rekening? Juist, jij. Terwijl de consument steeds dieper in de
buidel tast voor zijn dagelijkse bakkie troost, boekt koffieconcern JDE Peet’s
– het moederbedrijf van Douwe Egberts en Senseo – torenhoge winsten. Hoe dat
kan? Simpel: hogere verkoopprijzen en een wereldwijde koffiemarkt die steeds
grilliger wordt. Supermarkten en consumenten voelen de pijn, terwijl
aandeelhouders van JDE Peet’s een extraatje opstrijken.

JDE Peet’s casht groots

De jaarcijfers van JDE Peet’s liegen er niet om: in 2024 steeg de omzet naar
8,8 miljard euro, een plus van 5,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Maar het echte spektakel zit in de nettowinst, die met maar liefst 49 procent
omhoog schoot naar 543 miljoen euro. Een flinke comeback na het mindere jaar
2023, waarin de winst kelderde naar 364 miljoen euro. CEO Rafa Oliveira straalt
en trakteert aandeelhouders op een dividendverhoging van 4,3 procent. Wie had
gedacht dat dure koffie zó lucratief kon zijn?

Waarom is koffie ineens goud waard?

Belangrijke koffieproducerende landen, zoals Brazilië en
Vietnam, krijgen te maken met extreme weersomstandigheden zoals vorst, droogte
en mislukte oogsten. Minder bonen betekent hogere prijzen. Daarbovenop kampen
transport- en logistieke ketens met problemen, wat leidt tot extra kosten en
langere levertijden. JDE Peet’s rekent dit uiteraard door aan jou. Ondertussen
stijgen de energiekosten en is er wereldwijde geopolitieke onrust, waardoor
prijzen verder omhoog worden gedreven.

Supermarkten vs. JDE Peet’s: de koffie-oorlog

JDE Peet’s wil zijn prijzen doorvoeren, maar supermarkten zoals Albert Heijn en
Jumbo liggen dwars. Het resultaat? Een bikkelharde prijsonderhandeling en lege
schappen. In België heeft Colruyt inmiddels een deal gesloten, maar bij
Delhaize zitten ze nog midden in de strijd. Ondertussen sta jij als klant met
een lege winkelmand, of betaal je gewoon meer voor dezelfde pakjes koffie.

En de consument? Die mag dokken.

Volgens JDE Peet’s is de prijsstijging ‘onvermijdelijk’, maar voor de consument
betekent het gewoon: meer betalen voor minder koffie. Ook horecazaken rekenen
de hogere kosten door, dus reken maar dat jouw cappuccino of espresso
binnenkort een extra euro kost. Want waarom zou JDE Peet’s de pijn dragen als
ze die netjes bij jou kunnen neerleggen?


Source: https://www.dagelijksestandaard.nl/economie/koffieconcern-jde-peets-boekt-recordwinsten-consument-trekt-aan-het-kortste-eind

.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wil jij op de hoogete blijven?
(Nieuwsbrief)
Rumble is de main page
https://rumble.com/hnmda/live
Follow/subscribe daar, om op de
hoogte te blijven van nieuwe uitzendingen
Twitch
https://www.twitch.tv/hnmda
Als je mee wil doen in de chat.
FB
https://www.facebook.com/JWHNMDA/
De nieuwsbrief is weer gehacked.
Geen gegevens buit mijn gegevens weg!