Een hele week naar de Spaanse Costa Brava met zijn vrouw en tien vrienden en familieleden. Dat was wat de Welshe Andrew Gore gepland had voor zijn verjaardag. Om daar te geraken moest het gezelschap een vliegtuig van Rynair nemen op de luchthaven van Bristol. Daar geraakten ze allen op tijd, ideaal dus.

Maar hoewel op hun ticket duidelijk ‘Barcelona’ geschreven stond, werden Andrew en zijn vrouw Victoria op het verkeerde vliegtuig toegelaten en belandden ze niet in Spanje maar in Kaunus in Litouwen.

LEES OOK. Oorlog in goedkope reiswereld: Ryanair beticht eDreams van grootscheepse ‘zwendel met fictieve kortingen’

Om uiteindelijk hun bestemming te bereiken moesten ze eerst een Uber-rit maken van zo’n 240 kilometer naar Riga in Letland. Van daaruit konden ze een vliegtuig nemen naar Spanje. “Ik was radeloos en bang, ik hield niet op met huilen”, zei Victoria Gore aan The Independent. “Het was mijn ergste nachtmerrie”.

Assistentie

Nochtans hadden de twee een pakketreis geboekt bij Sunshine.co.uk, wat hen meer dan 1.500 pond of zo’n 1.800 euro had gekost. De deal was inclusief vluchten van Bristol naar Barcelona met Ryanair. En omdat ze beiden assistentie nodig hebben, Andrew is geamputeerd en Victoria heeft autisme, hadden ze die ook bijgeboekt. De twee kwamen naar eigen zeggen ook ruim op tijd aan op de luchthaven. (Lees verder onder de foto)

Themabeeld© picture alliance / Photoshot

“We zijn vaak weg geweest en hebben altijd speciale assistentie gehad, dus dit was niets nieuws voor ons. De minibus bracht ons naar het vliegtuig van Ryanair en ze controleerden onze instapkaart en lieten ons aan boord van het vliegtuig.”

LEES OOK. Testaankoop dient klacht in tegen meerdere luchtvaartmaatschappijen wegens extra kosten handbagage

De rest van de groep, die geen assistentie nodig had, ging wel aan boord van het juiste vliegtuig. “We zagen onze familie niet instappen, dus vroegen we of ze aan boord waren en dat werd ons verzekerd,” zei mevrouw Gore. “Toen we landden, was het duidelijk dat we in Litouwen waren.

Geen bagage

Het koppel waarschuwde de bemanning en volgens Victoria Gore was de kapitein “woedend” toen hij hoorde wat er was gebeurd. Hij droeg het personeel op om voor het koppel te zorgen en verder vervoer te regelen. Omdat er geen directe vlucht was naar Barcelona, boekte het personeel de volgende dag een vlucht vanuit Riga. Die reis verliep wel zoals gepland en dus bereikten ze uiteindelijk Barcelona met een dag vertraging.

Hun bagage, die hadden ze niet mee want die werd van de eerste vlucht gehaald toen bleek dat ze niet waren opgestapt. Wat volgens Ryanair de standaardprocedure is. Twee dagen later kwam hun bagage uiteindelijk wel toe.

Andrew en Victoria Gore zijn nu terug in Wales: Ik heb wel eens gehoord van koffers die naar de verkeerde plaats gingen, maar niet van mensen. In deze tijd zijn er zoveel controles. Hoe kon het gebeuren? “Ze hebben zo vaak naar onze instapkaarten gekeken. Het is ongelooflijk“, aldus het koppel.

The Independent nam contact op met Ryanair, die de schuld gaf aan ABM, het bedrijf dat voor de assistentie zorgt. “Deze passagiers boekten speciale assistentie voor deze vlucht van Bristol naar Barcelona (25 mei), maar de ABM-agenten lieten hen aan boord gaan van de verkeerde vlucht naar Kaunas ondanks dat de borden duidelijk de bestemming van de vlucht aangaven”, aldus een woordvoerder. De luchthaven van Bristol zegt er alles aan te doen om zo’n fouten in de toekomst te vermijden. Het koppel zal ook vergoed worden.

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *