Sinds 2020 is er een nieuwe speler op de alternatieve financieringsmarkt. Wij vroegen ons af wat iemand drijft om tijdens Corona een nieuw financieringsbedrijf op te zetten en hoe je je vervolgens onderscheidt binnen het groeiende aanbod. We stelden onze vragen aan Luc van Laarhoven, medeoprichter van Capilex.

“Laten we beginnen met dat mijn businesspartner Lex Gielen en ik natuurlijk geen idee hadden van wat de wereld nog allemaal te wachten stond toen we begin 2020 startte met Capilex. Maar achteraf gezien hadden we geen beter moment kunnen kiezen.”

Simpel

“Op het moment dat wij ons businessmodel ontwikkelden waren er drie belangrijke pijlers waar we op bouwden: de eerste was het groeiende probleem van ondernemers om een lening te krijgen op de traditionele manier. Banken zijn sinds de bankencrisis van 2008 steeds huiveriger geworden om geld uit te lenen. De tweede was de huizenprijs die op dat moment tot ongekende hoogte was gestegen en de derde pijler was het feit dat elke Nederlander een hypotheek mag verstrekken,” aldus Luc van Laarhoven.

“Door deze drie zaken bij elkaar te voegen kwamen we op het idee van het verstrekken van leningen aan ondernemers die gedekt worden door de overwaarde op residentieel vastgoed. En aan de andere kant bieden we investeerders de mogelijkheid om te investeren in deze leningen. Een relatief veilige manier van leningen verstrekken en investeren.”

Slim

Op de vraag waarom 2020 het beste moment was om Capilex te beginnen antwoord Luc van Laarhoven: “Het is wrang, maar toen corona eenmaal achter ons lag kwamen heel veel bedrijven in zwaar weer terecht. Het terugbetalen van te veel ontvangen steun kwam voor velen als de nekslag tijdens het toch al moeizame opkrabbelen. Voor deze ondernemers was onze vorm van krediet de enige manier om te kunnen blijven ondernemen.” Luc van Laarhoven vult aan: “En niet alleen omdat wij wel bereid waren om geld uit te lenen, maar ook omdat we dat razendsnel kunnen doen.”

“Mijn medeoprichter Lex Gielen komt uit de fintech, dat was een van de redenen waarom ik graag met hem in zaken ging. Hij heeft voor verschillende bedrijven ontzettend innovatieve software ontwikkelt waarmee je bijvoorbeeld binnen enkele minuten de kredietwaardigheid van miljoenen bedrijven over de hele wereld in kaart kunt brengen. Maar ook heeft hij systemen op de markt gebracht waarmee je bedrijven kunt scannen op zaken als witwaspraktijken of andere kwalijke zaken,” legt Luc van Laarhoven uit. 

Snel

“Dat betekent dat we heel snel kunnen handelen, daarnaast is het voor ondernemers die een lening aanvragen niet nodig om eindeloos veel documenten en jaarverslagen aan te leveren, de hypotheekcijfers zijn genoeg. Omdat de aanvraag volledig online gebeurt kunnen we dezelfde dag al een indicatie geven en soms binnen een week een lening storten op de bedrijfsrekening. Ondernemers kunnen daardoor snel handelen en hun bedrijf langs de afgrond sturen naar betere wateren.”

Daarmee beantwoordt Luc van Laarhoven meteen ook onze vraag hoe Capilex zich onderscheidt binnen het grote aanbod van alternatieve financieringsmogelijkheden. “Ja de snelheid en de eenvoud van de propositie, mogelijk door de inzet van slimme software, zijn een verademing voor veel ondernemers, en daar zijn we trots op.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *