
Max Verstappen kende zondag een race vol uitdagingen
tijdens de Grand Prix van China. De drievoudig wereldkampioen begon vanaf de
vierde startpositie, maar zakte in de openingsronde terug naar de zesde plek.
Uiteindelijk wist hij zich terug te knokken naar de vierde plaats, achter Oscar
Piastri, diens teamgenoot Lando Norris en George Russell. Ondanks de
teleurstellende start en het gebrek aan tempo in de eerste fase van de race zag
Verstappen toch positieve punten.
De race op het Shanghai International Circuit draaide
grotendeels om bandenmanagement, iets waarin Red Bull dit keer niet uitblonk.
Verstappen verloor bij de start meteen posities aan de Ferrari’s van Charles
Leclerc en Carlos Sainz. Hoewel hij deze plekken later terugwon, bleek de
eerste stint op de mediumband niet competitief genoeg.
Zelf was Verstappen kritisch op de strategie van het team: “Ik
heb de eerste stint gereden zoals het team het wilde, met rondes van 37.1. Maar
ik zei al dat we dan te langzaam zouden zijn. Dat is ook wel gebleken, dan
lopen ze best wel snel bij je weg.”
Pas na de overstap naar de harde band begon de Nederlander
tempo te vinden, al had hij aanvankelijk moeite met de temperatuur van de
banden. “De tweede stint was in het begin ook lastig. De banden werden
te warm en dan kan je niet aanvallen. Maar hoe langer we reden, hoe beter het
ging. Jammer dat de race geen zes uur duurde.”
Een late inhaalactie als hoogtepunt
Hoewel de overwinning nooit in zicht was, haalde Verstappen
in de slotfase nog wel Charles Leclerc in voor de vierde plek. “Ik zag
dat hij veel onderstuur had, dus ik probeerde hem te forceren om te verdedigen
in bocht 2. Daarna kon ik er buitenom langs in bocht 3.” Het was een
van de weinige echt spannende momenten in een verder weinig enerverende race.
München, Solingen, Nieuwegein: asielzoekers storten een golf van terreur over Europa. Dit moet direct stoppen. Asielminister Marjolein Faber moet DIRECT een asielstop instellen. TEKEN de petitie van Cultuur onder Vuur en help Nederland beschermen tegen de radicaal-islamitische massa-immigratie!
Red Bull onder druk: hoe nu verder?
Waar Red Bull de afgelopen jaren dominant was, lijkt de
concurrentie dit seizoen steeds dichterbij te komen. McLaren boekte in China
een indrukwekkend 1-2-resultaat, terwijl ook Mercedes met Russell op het podium
stond. Ferrari kende een teleurstellende race, maar is in de basis competitief.
Verstappen erkende dan ook dat er werk aan de winkel is: “We staan er
op dit moment niet zo sterk voor als de andere teams, dus daar moeten we aan
werken. Hopelijk is het in Japan al een stapje beter.”
Met zijn vierde plaats in China behoudt Verstappen de tweede
plek in het wereldkampioenschap met 36 punten. Lando Norris blijft de leider
met 44 punten. Over twee weken krijgt Verstappen de kans op revanche in de
Grand Prix van Japan, een circuit waar Red Bull traditioneel sterk is. De vraag
is echter of dat genoeg zal zijn om McLaren en Mercedes af te troeven.
.
