Foto: Pexels/freestocks.org
Het geheim van onze Franse frietjes? Helemaal niets (behalve een snufje zout). Die tekst stond in een paginagrote advertentie van McDonald’s in de Volkskrant. Het bedrijf is op de vingers getikt nadat foodwatch een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie.
In de advertentie stond verder: ‘De Franse frietjes van McDonald’s worden gemaakt van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd, behalve een snufje zout’.
Frietje met dinatriumdifosfaat
Op de ingrediëntenlijst van de Franse frietjes op de website van McDonald’s staat echter dat ze nog veel meer bevatten, zoals dinatriumdifosfaat, dextrose en diverse plantaardige oliën. Er staan ook nog twee antiklontermiddelen op de ingrediëntenlijst en die zitten in het zout: E504 (magnesiumcarbonaat) en E535 (natriumferrocyanide).
McDonald’s ontkent in de advertentie bewust de aanwezigheid van meerdere andere ingrediënten. Ze hadden deze leugenachtige advertentie nooit mogen plaatsen, stelt foodwatch. De organisatie is blij met de uitspraak in deze zaak en eist een openbare rectificatie van McDonald’s.
Negen keer eerder
Volgens de Reclame Code Commissie is er een onjuiste indruk gewekt over de samenstelling van het product. Daarmee is de reclame in strijd met de eis dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn over de samenstelling.
De afgelopen jaren is McDonald’s al negen keer eerder teruggefloten door de commissie.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…