© Kristof Vadino

Al de nodige toestemmingen van de diverse Europese mededingingsautoriteiten voor de overname van Van Hool zijn binnen bij VDL. Dat meldt de curator van de failliete Belgische busbouwer maandagavond. De toestemmingen waren de laatste grote horde voor de overname.

“Eind deze week kan alles rond zijn”, zegt curator Jeroen Pinoy. “Dat is althans het streefdoel. Nu zijn het enkel nog punten en komma’s, al zijn die juridisch niet onbelangrijk natuurlijk.”

Het Nederlandse bedrijf VDL neemt de bus- en autocarafdeling over van Van Hool. In maart van dit jaar werd daarrond een bindend bod aanvaard en een principeovereenkomst gesloten. Naast toestemming in België en Nederland moest VDL onder andere ook toestemmingen krijgen in Zweden, Oostenrijk en Noord-Macedonië. Door alle autoriteiten werd ontheffing uitgesproken, wat wil zeggen dat er geen bezwaren zijn opgedoken. Hoeveel mensen VDL uiteindelijk zal tewerkstellen in Lier, en wat het bedrijf er precies zal bouwen, zal pas duidelijk worden als de overname officieel rond is. Begin dit jaar verklaarde VDL 300 tot 600 jobs te kunnen behouden.

“We zijn blij dat we schot in de zaak krijgen en een duidelijk perspectief kunnen bieden aan de mensen”, zegt Christophe Van Audenhove, secretaris bij de liberale vakbond ACLVB. Ondertussen blijven de vakbonden wekelijks vergaderen met zowel VDL als GRW (het bedrijf dat de andere divisie bij Van Hool overnam, red.) om alles in goede banen te leiden.

Constructief

“Die gesprekken lopen constructief”, gaat Van Audenhove verder. “De gesprekken met GRW lopen iets moeizamer omdat ze een aantal arbeidsvoorwaarden willen wijzigen.” Concreet gaat het over het aantal verlofdagen per werknemer.

Het Zuid-Afrikaanse GRW, dat voor 33 procent eigendom is van het Duitse Schmitz Cargobull, beloofde op termijn maximaal 350 jobs te behouden in ons land. Een honderdtal mensen is al aan de slag.

© Joren De Weerdt

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *