Het aantal laadpunten voor elektrische wagens in Vlaanderen is eind mei gestegen tot 43.655. Daarmee wordt de doelstelling voor 2025 nu al behaald, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) zaterdag.
Om de Europese doelstelling van één publieke laadpaal per tien elektrische wagens te halen, stelde minister Peeters voor om tegen 2025 voor 35.000 laadequivalenten voor personenwagens te zorgen. Tegen 2030 moeten dat er 100.000 zijn. Zo’n laadequivalent is niet gelijk aan een laadpunt: het is de term waarmee de waarde van een laadpaal (met meestal twee laadpunten) wordt uitgedrukt, omdat niet elke laadpaal even snel laadt of even vaak beschikbaar is.
Inmiddels staat de teller op 43.655 laadpunten, waarvan 41.650 trage laadpunten, 576 snellaadpunten en 1.439 ultrasnellaadpunten, zegt Peeters. Dat komt overeen met 41.105 laadequivalenten, waarmee de doelstelling van 2025 nu dus al gehaald is.
“Het is niet enkel bij een loze belofte gebleven”, zegt Peeters in het persbericht. “De vooropgestelde ambitie inzake laadinfrastructuur is behaald. Maar het werk is zeker niet af. We blijven ons verder inzetten om de transitie naar zero-emissie verder te faciliteren en zo Vlaanderen verder te positioneren als een toonaangevende speler. Met meer dan 41.000 laadequivalenten zijn we de snelst groeiende regio qua laadinfrastructuur in Europa.”
Een andere doelstelling van Peeters was om elke 25 kilometer snellaadinfrastructuur aan snelwegen en grote verkeersassen in Vlaanderen te hebben. Vanuit Europa werd de doelstelling op 60 kilometer gelegd. Peeters wijst erop dat het nu al mogelijk is om op 95 locaties aan snelwegen om de wagen op te laden. Tegen eind 2025 komen er nog 35 bij.
Tot slot zullen er in 2024 vijf snelwegparkings uitgerust worden met laadinfrastructuur voor vrachtwagens. Ook zitten een aantal concessies voor laadinfrastructuur die in 2025 operationeel moet zijn nog in de pijplijn, klinkt het.