Zoals ik al eerder schreef is het, om je verleden te kennen, nodig om de restanten van een vorige beschaving te lezen als hun testament. Dat is de enige manier waarop we dat kunnen doen. Het is het enige tastbare. Zoals de wereldbol is verzonnen vanuit een platte aarde, wat je moet en kunt aantonen door hun eigen opgetuigde kunstmatige intelligentie tegen hen te gebruiken. Dat wil zeggen dat ze eerst de boel vervalsen en vervolgens noodgedwongen een volgende vervalsing moeten leveren, anders krijgen we het in de gaten. Ik doel op het fenomeen “magnetische declinatie”, een briljant verzinsel om het krakkemikkige verzinsel van de wereldbol te dekken, als het ware. NASA is voor hetzelfde doel opgericht. Dat doen ze goed, dit inspelen op de menselijke gebreken. Eén van die gebreken is alles geloven en niets narekenen. Want logisch redeneren leer je op school niet, daar moet je luisteren naar de autoriteit en de goden gehoorzamen. Alleen dán werkt hun computer – een tijdje…..
In de 19e eeuw is er in enkele decennia zóveel ontworpen, gebouwd en aangelegd, dat er wel sprake moet zijn van een wonder. En zoals we weten gebeuren de wonderlijkste dingen op het moment dat je even niet oplet. In dit geval rijmt “even” op “leven”. Het tempo waarin is gebouwd kan niet anders dan met een groot aantal architecten tot stand zijn gekomen. En dan hebben we het nog niet eens over de honderdduizenden arbeiders, die één en ander moesten realiseren. In een tijdperk van achterlijkheid in volgepropte, stinkende en ziekmakende steden en een zo goed als leeg platteland. Het “Nederlandsche Wirtschaftswunder” is een fenomeen, waarvan eigenlijk maar weinig bekend is. De episode van de “Hollandse Gouden Eeuw” is in de geschiedenisboekjes veel uitgebreider behandeld. Van de Romeinen en Grieken weten we veel meer dan hoe bijvoorbeeld het Noordzeekanaal tot stand is gekomen. Nou ja, verhalen en interpretaties voldoende, het zit een beetje moeilijk met het aanleveren van echte, harde bewijzen. Maar dat niet alleen: ik zal u laten zien dat de geschiedenis is verzonnen door kunstmatige intelligentie op een kwantum computer. Dat doe ik door vragen te stellen én de gebreken die deze computer met grote regelmaat vertoont als het gaat om de verhaal- en tijdlijnen. Als je één keer met liegen begint, moet je dat blijven doen, maar daarmee wordt het ook steeds ingewikkelder. We zullen ze helpen door nog meer zand in de raderen te gooien, tot ze internet zat zijn en “iets moderners” voor ons uitvinden. Hoe ze dat doen? Welnu, dat is simpel. Zelfs onze provider biedt aan “schrijfhulp” en “afbeeldingen” te laten genereren met een “A.I. optie”. Helemaal gratis. De meesten van ons hebben al niet eens meer in de gaten dat ze worden aangestuurd door de “gratis A.I. optie in de cloud”.
Aanleg van het Noordzeekanaal (1865-1876)
Uit het Amsterdamse Archief:
Er moest een kanaal komen, dwars door de duinen heen, op de plaats waar ‘Holland op zijn smalst’ was.
Een mooi plan, maar technisch was het nogal lastig en financieel zeer riskant. De regering wenste niet mee te betalen, omdat ze net veel geld had uitgetrokken voor een kanaal naar zee voor Rotterdam. De Amsterdamse elite aarzelde lang en trok pas na veel geduw en getrek de portefeuille. Technisch was de aanleg van het kanaal zo moeilijk, dat alleen een Engelse aannemer de klus aandurfde. Op 8 maart 1865 ging de eerste spade de grond in. Het zware werk, zoals het graven door de duinen, werd door losse arbeiders gedaan. Die woonden op de bouwlocatie, vaak onder erbarmelijke omstandigheden. Sommigen sliepen in een kuil in de grond, afgedekt met takken en een mengsel van klei en veen. Na meer dan tien jaar was het kanaal min of meer klaar.
Het Noordzeekanaal had grote gevolgen voor het havenfront van de stad. Aan de Oostelijke Handelskade kwamen gigantische pakhuizen te staan. Bovendien werd het zicht op het IJ vanuit de stad voortaan belemmerd door de aanleg van het Centraal Station: de spoorwegen moesten zo dicht mogelijk bij de haven liggen om de goederenoverslag te vergemakkelijken. Dit station, dat op drie kunstmatige eilanden lag, kwam in 1889 gereed. Het open havenfront van Amsterdam, bezongen door Vondel en geroemd door bezoekers, was voorgoed verleden tijd.
Zoals we het verhaal begrijpen, waren het dus de Engelsen die het kanaal hebben gegraven, evenals het Engelsen waren, die de eerste spoorweg hebben aangelegd, de stoomlocomotieven én de machinisten leverden in 1839. De Nederlanders durfden dit project niet aan. En dat terwijl we half Holland hadden drooggelegd, gekanaliseerd en de infrastructuur op een moeras realiseerden. We hadden briljante architecten tot onze beschikking, toch? Zoals ene ingenieur F.W. Conrad, die is vereeuwigd op een reliëf op het Centraal Station van de hoofdstad. Lees even mee met de A.I optie (Wikipedia) over de commissie die tot stand kwam om de aanleg van het Suez-kanaal handen en voeten te geven. (Woestijnzand, duinzand, drijfzand; hier gaat de A.I. optie de spreekwoordelijke bietenberg op):
In het werk geeft hij ook een omvattend beschrijving van het Suez-kanaal van de globale implicaties op de mondiale handelsroutes, en de 163 km lange route op de landengte van Suez in Egypte, tot het ontwerp van de haven, en de detaillering van het profiel van de dijken.
Een typerende geschilderde – dus een persoonlijk idee, geen geschiedkundig werk – illustratie uit dat boek: 5 piramiden op een rij en een ingesneeuwde Sphinx, waarvan de kop er anders uitziet dan wat we vandaag krijgen te zien. Overigens zien de tekeningen van het Egypte van de 19e eeuw er allemaal anders uit, alsof het oude Egypte er nooit is geweest.
Hij was benoemd tot voorzitter van de “Internationale Commissie voor de doorgraving van de landengte van Suez”. Dan zit je aan de top van wat menselijk mogelijk is. Het Suez kanaal kwam eind 1869 gereed, de heer Conrad maakte nog net de openingsceremonie mee. Enkele weken later overleed hij op de terugreis, kinderloos. Hij was betrokken bij de aanleg van het Noordhollandsch kanaal, het Suez kanaal, etc., maar een legertje Engelsen moest hier het Noordzeekanaal graven? Wie gelooft dit nog!
Deze Hollandsche Alleskunner kon ook nog stations ontwerpen.
De 4 ontworpen stations zogenaamd door Frederik Willem Conrad (1800-1870), hieronder in volgorde weergegeven. Geen ontwerptekeningen, geen constructietekeningen, geen vermelding van het leggen van de eerste steen, dan wel de eerste paal, geen voortgangsrapportage over de bouw, geen handtekeningen, geen overlegstructuur, geen rapportage, niets. Op de foto’s is geen sterveling te bekennen, op de schilderijen is het een drukte van belang. Daar kraakt de kwantum computer al. Dat kunnen ze niet meer repareren, niet anders dan door de mensheid om te bouwen tot gerobotiseerde zombies, gehoorzaam en empathieloos. Tot nu toe is alles nog gelukt, dus ze zullen er alle vertrouwen in hebben, dat het ook deze keer gaat lukken.
Het overzicht
1841 | Haarlem stationsgebouw versie I (1841). Gesloopt in 1867. Station I heeft 25 jaar dienst gedaan. | |
1842 | Amsterdam Willemspoort stationsgebouw versie I (1842). Gesloopt in 1878, 35 jaar na de inbedrijfstelling. | |
1843 | Leiden Centraal stationsgebouw versie I (1842). Gesloopt in 1879; 35 jaar als station gefunctioneerd. | |
1843 | Den Haag Hollandsch Spoor stationsgebouw versie I (1843). Gesloopt in 1891 en daarmee het langst gefunctioneerd: bijna 50 jaar. |
Ir. Conrad was een briljant architect, waterbouwkundige, en wat al niet meer. Iemand die zulke stations ontwerpt laat je toch – hoe kan het anders – het Suez-kanaal graven? Maar er is meer.
Deze man had nogal wat in zijn mars en dat had hij allemaal te danken aan koning Lodewijk Napoleon. Hij en zijn broers kregen na het overlijden van vader Conrad een beurs van de koning om in hun levensonderhoud te voorzien en aan de militaire academie in Delft te studeren. Het werden allemaal bekende en bekwame Nederlanders. Alles bleef keurig in de familie, een telkens terugkerend thema in verband met het gewichtig maken van afkomst en stamboom.
Op papier kun je alles zo gewichtig maken als je maar wilt, lees maar hoe deze Conrad van alle markten thuis bleek te zijn. Deze topambtenaar was een Grijze Muis met vele hoeden en petten. Hij ontwierp en was betrokken bij de bouw en aanleg van:
- kanalen in Nederland
- waterwerken in Nederland
- het Suezkanaal
- bruggen
- spoorlijnen
- spoorwegstations
- sluizen
- kerken
- telegraaflijnen
- rijkspostkantoor Amsterdam
- stoomgemalen
- stoomwatermolens
Verder schreef hij in zijn vrije tijd tientallen boeken vol technische verhandelingen en reisverslagen. Kolossale werken en vrijwel niet te bevatten waar deze man de kennis vandaan haalde in die tijd; alsof hij het allemaal zelf had uitgevonden. Last but not least schreef hij voor verschillende tijdschriften allerlei guitige rijmpjes, jarenlang.
Ik vind dit een volstrekt ongeloofwaardig verhaal, alsof de kwantum computer allerlei gebeurtenissen heeft bedacht en bij elkaar geschraapt en bij Conrad op het CV heeft geplempt. Of die Conrad heeft nooit bestaan, óf er is van alles op zijn conto geschreven, waar hij geen benul van had, omdat hij al dood en begraven was.
Zijn nakomelingen zullen me dit niet in dank afnemen, maar zonder hard bewijs is er geen familie Conrad. En dan hebben we het nog niet eens over zijn te vroeg gestorven vader en zijn talentvolle briljante broers. Over zijn moeder lezen we weinig, het waren misschien wel weeskinderen.
Napoleon Bonaparte is een fictie en zijn broer Lodewijk idem dito. Deze lieden zijn bedacht om de herbezettingsoorlogen en -terreur een gezicht te geven. Een gezicht en een briljant CV, een rijk nageslacht of een voorname stamboom. Zoals de obscure ingevlogen Duitser Johann R. Thorbecke (1798-1874), die zo fantastisch is geportretteerd, dat het wel een foto lijkt…..en let even op dat handje.
In de 19e eeuw was ons land een achterlijke puinhoop als gevolg van rampzalige (natuurlijke?) gebeurtenissen en de machtsovername van de Nieuwe Wereldorde. Het platteland lag er stil en verlaten bij en de steden deden dienst als de concentratiekampen van de nieuwe machthebbers. “Smart city’s” avant la lettre, controle, controle, controle, eliminatie. Gestichten en weeshuizen schoten als paddenstoelen uit de grond, maar niemand weet hoe en met wie ze dat voor elkaar hebben gekregen. Trams, eerst door paarden getrokken, later door een stoomtram – reden af en aan, wanneer hebben ze de tramlijnen gelegd en vooral: de bovenleidingen, waar kwam de stroom vandaan. Waarom zou je tramlijnen aanleggen voordat er passagiers zijn. Er zijn nergens bouwtekeningen van, talloze leuke schetsjes te over, dus al die gebouwen stonden er al, ze stonden grotendeels leeg en ze zijn hoogstens in voorkomende gevallen door dwangarbeiders uitgegraven.
We worden sinds de 18e eeuw geregeerd door een legertje anonieme Grijze Muizen die zich hebben verscholen achter een totaal misbaksel: de Nieuwe Wereldorde, de Machine. Wij denken dat alles wat er om ons heen gebeurt de realiteit is, maar het is de voortzettingen van wat er in de 19e eeuw is begonnen. We mogen de ware gebeurtenissen niet weten, want dat haalt de machtsbasis van de machine onderuit. Voorlopig zullen we wel voor gek worden verklaard en dat is een goed teken, want zo zijn ze 250 jaar geleden ook begonnen.
“We zullen hen een geschiedenis leren ter vervanging van wat nooit mag worden verteld.”
.