In Vlaanderen is er de laatste jaren een wildgroei aan trajectcontroles. Gemeentebesturen mogen nu zelf kleine snelheidsboetes innen, wat heeft geleid tot de installatie van honderden camera’s en aanzienlijke inkomsten. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil onderzoeken of gemeenten zich verrijken met deze flitspraktijken. Het mag niet zo zijn dat boetes een verdienmodel worden, aldus De Ridder in Het Laatste Nieuws en De Morgen.
De camera’s zijn officieel bedoeld om straten en wijken veiliger te maken, maar de inkomsten zijn explosief gestegen. In 2023 werd een recordbedrag van 124 miljoen euro aan boetes geïnd, bijna drie keer zoveel als in 2019. De voornaamste oorzaak hiervan zijn de trajectcontroles. Minister De Ridder belooft nu in haar beleidsnota dat ze zal onderzoeken of er excessen zijn.
“Handhaving moet als rechtvaardig worden ervaren”, zegt De Ridder. “Daarom zullen we deze regeerperiode zowel de handhavingsmethoden als de strafbepalingen van de geregionaliseerde verkeersovertredingen evalueren.” Ze benadrukt dat lokale trajectcontroles alleen mogen worden ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren. “Handhaving mag nooit een verdienmodel zijn.”
Het is belangrijk dat de verkeershandhaving eerlijk en rechtvaardig gebeurt, zonder dat gemeenten zichzelf verrijken met boetes. Minister De Ridder neemt deze kwestie serieus en zal ervoor zorgen dat de handhavingsmethoden en strafbepalingen worden geëvalueerd om eventuele misstanden aan het licht te brengen. De veiligheid op de weg mag nooit in het gedrang komen door financiële belangen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241120_92202257
.