Duror Fashion Group, de holding boven de modemerken Terre Bleue, Gigue en Zilton, en de andere vennootschappen van de groep hebben beslist om de boeken neer te leggen. Dat heeft het bedrijf zaterdag zelf gemeld in een persbericht. Door het faillissement verliezen meer dan 150 mensen hun job. 29 winkels zullen voorlopig gesloten blijven.

De groep is vooral bekend door de modemerken die ze onder haar vleugels heeft: Terre Bleue, een van de bekendere winkelstraatmerken, het preppy-merk Gigue – ooit opgericht door Jo Wyckmans – en het mannenlabel Zilton.

Het familiebedrijf, dat sinds 1938 bestaat en sinds een jaar of vijf geleid werd door Peter Perquy, kreeg de schuldenlast niet meer onder controle. Van een omzet van 35 miljoen euro voor corona bleef er, aldus het persbericht, in 2022-2023 nog 30 miljoen euro over. De groep gaat ervan uit dat deze daling zich zou hebben doorgezet in het boekjaar 2023-24.

Oorlog in Oekraïne

Als belangrijkste oorzaken verwijzen ze bij Duror naar de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, de stijging van de energie- en grondstofprijzen, de inflatie en de onvoorspelbare weersomstandigheden van de jongste tijd. Maar net als bij ander recente faillissementen in de modesector, zoals Esprit en Scotch & Soda, speelt ook de ultracompetitieve markt mee: concurrentie van de fast fashion, buitenlandse webshops en grootschalige tweedehandsverkoop, zoals Vinted.

Omdat de merken van de groep ook in multimerkenboetieks liggen, voelen ze ook de toenemende druk op die kleinere verkooppunten: “De kaalslag onder de zelfstandige moderetailers, goed voor ongeveer 50% van de omzet van Duror Fashion Group, maakte alles nog moeilijker,” aldus nog het persbericht. (Lees verder onder de foto)

Een campagnebeeld van Terre Bleue uit 2020.© Diego Franssens

LEES OOK. Terre Bleue gooit het over een andere boeg: “We voelden dat er een nieuwe wind nodig was”

En het zijn vooral de merken in het iets duurdere – vaak weinig uitgesproken – middensegment die gevoelig zijn voor al die marktfactoren. De consument lijkt daar mee af te haken dan in het luxesegment en in de fastfashion. Dat was ook duidelijk bij Esprit en Scotch & Soda

Het bedrijf benadrukt dat er in de loop van de jongste jaren verschillende maatregelen genomen zijn om de kosten te doen dalen (ondanks de opwaartse druk van inflatie) en de omzet te doen stijgen: “Sommige van de merken in de portefeuille slaagden daar beter in dan andere. Zo realiseerde Gigue bijvoorbeeld de laatste seizoenen een mooie groei. Dat bleek moeilijker voor de andere merken van de groep, een fenomeen waarmee de hele sector geconfronteerd werd.”

Geen akkoord met financiers

Tegen die achtergrond bleek het onmogelijk om met de financiers een finaal akkoord te bereiken over een spreiding van de kredieten over een langere termijn. Deze week is daarin een belangrijk moment, aangezien de leningen die in de periode van de coronacrisis verkregen waren, aflopen op 30 juni 2024.

LEES OOK. Maak kennis met de heren achter het Belgische merk Terre Bleue

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *