Een aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt maakt het voor werkgevers lastig om openstaande vacatures gevuld te krijgen. Het leidt tot een stagnatie in de groei van de organisatie, maakt het lastig om bijvoorbeeld langdurig zieke collega’s intern op te vangen, enzovoorts. Daar komt nog bij dat de krapte op de arbeidsmarkt een overstap naar een andere werkgever interessant maakt voor werknemers. Zij hebben immers een stevige onderhandelingspositie, wat voor hen kan leiden tot een verhoogd salaris of betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Voor organisaties is het zaak om de band tussen werknemer en werkgever te verstevigen. 

Een van de opties hierbij is het laten blijken van je waardering, bijvoorbeeld door relatiegeschenken uit te delen. Voorbeelden van de mogelijkheden hierbij zijn onder meer aanstekers bedrukken, het bedrukken van een drinkfles, enzovoorts. 
Stel een pakket samen met verschillende producten 

Vaak wordt door organisaties gekozen voor een combinatie van producten. Denk aan de mix van een bedrukte aansteker, een aantal geurkaarsen en bijvoorbeeld een tijdschrift. Het ideale pakket om dit najaar tot rust te komen. Of denk bij een pakket dat je voorafgaand aan de zomerperiode uitdeelt met een bedrukte strandtas, een opblaasbare bal en een tijdschrift. In plaats van een bedrukte strandtas kan ook handdoeken bedrukken een optie zijn. De handdoeken komen niet alleen op vakantie, maar ook thuis van pas. Er zijn verschillende organisaties met een breed scala aan te personaliseren producten. Je kunt ze bedrukken met de naam van je organisatie, met een logo, enzovoorts. Probeer voor het gebruik van een kleur te kiezen, die aansluit bij de huisstijl. Zo kan een bedrukt artikel ook nog eens positief bijdragen aan de naamsbekendheid van je organisatie. 

Band met medewerker verslechterd door thuiswerken 

Zeker mensen met een kantoorbaan merken dat de band tussen henzelf en een werkgever verslechterd is sinds de uitbraak van de pandemie. De pandemie maakt het hybride werken tot een nieuwe standaard, waarbij men vaak al snel twee of drie dagen vanuit huis werkt. De afstand tussen een werknemer en werkgever neemt daarbij niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk toe. In het bijzonder wanneer er relatief weinig organisatiebrede borrels en evenementen georganiseerd worden. Zo’n evenement vormt het ideale moment om een bedrukt relatiegeschenk uit te delen, gecombineerd met een korte toespraak waarin benadrukt wordt welke prestaties de organisatie als geheel heeft bereikt in de afgelopen maanden. Werkgevers doen er verstandig aan om zo’n sessie in ieder geval tweemaal per jaar te organiseren. 


Source: https://www.dagelijksestandaard.nl/economie/motiveer-medewerkers-door-je-waardering-te-laten-blijken

.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....