Het antwoord ligt voor de hand: een combinatie van ineffectief beleid, een verstikkende bureaucratie en een schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheid. We leven in een tijd waarin onderwijs meer gaat over politieke correctheid en minder over de essentiële vaardigheden zoals taal en rekenen. Waar is de focus op de fundamenten die onze kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in het leven?
De Onderwijsinspectie heeft talloze scholen een herstelopdracht gegeven. Maar zijn deze lapmiddelen genoeg om een zinkend schip te redden? Wij denken van niet. Het is tijd voor een grondige herziening van het systeem, een die terugkeert naar de kern van wat onderwijs zou moeten zijn: het aanleren van nuttige, toepasbare vaardigheden in plaats van het indoctrineren met modieuze ideologieën die meer kwaad dan goed doen.
Ook het dalende niveau van burgerschapscompetenties is alarmerend. In een tijdperk waarin de sociale cohesie onder druk staat, is het onderwijzen van respectvolle en geïnformeerde burgers crucialer dan ooit. Toch falen onze scholen hierin op grote schaal.
Het is tijd dat beleidsmakers wakker worden en inzien dat de huidige aanpak niet werkt. Het Nederlandse onderwijs heeft behoefte aan een revolutie, niet aan meer van hetzelfde. Dit rapport moet een wake-up call zijn, een oproep tot actie. Onze kinderen verdienen beter dan dit bedroevende niveau van onderwijs. Het is tijd om het roer radicaal om te gooien en te zorgen dat onze scholen weer plaatsen van leren en excelleren worden. Alleen zo kunnen we voorkomen dat we verder afglijden naar de afgrond van onderwijsmalaise.