In plaats van de ouderwetse stickers op je voorruit kiest Vlaanderen voor een digitaal systeem. Elke keer dat je de grens oversteekt, wordt je kenteken gescand en hangt de hoogte van het tolbedrag af van hoe vervuilend je auto is. Maar laten we eerlijk zijn: tol heffen voor wegen die meer weg hebben van een maanlandschap is een gotspe. De Vlaamse wegen staan bekend om hun slechte staat en regelmatig maken Nederlanders daar grappen over. En nu willen ze ons, de buren met wél fatsoenlijke wegen, laten betalen voor hun eigen mismanagement?
Minister-president Matthias Diependaele probeert het nog goed te praten: “We investeren 476 miljoen euro in onze infrastructuur tegen 2029, en ook Nederlanders zullen gebruikmaken van betere wegen.” Alsof dat een troost is voor de Nederlandse automobilist die nu al overbelast wordt door torenhoge brandstofprijzen en wegenbelastingen. Het wordt nog bonter als je bedenkt dat zowel Vlaanderen als Wallonië straks hun eigen systemen kunnen invoeren, waardoor Nederlanders mogelijk twee keer moeten betalen als ze door België rijden. Dat is toch pure discriminatie op het wegdek!
Wat doet Nederland ondertussen? Niets! Terwijl Vlaanderen ons letterlijk een oor probeert aan te naaien, blijven we hier keurig de portemonnee trekken om onze eigen wegen te onderhouden, zonder onze zuiderburen te laten betalen als ze bij ons rijden. We investeren alleen al dit jaar een half miljard in verkeersveiligheid en infrastructuur, maar zonder tol of vignet voor buitenlandse gebruikers. Dit soort oneerlijke praktijken moet een halt worden toegeroepen. De Nederlandse regering zou zich hard moeten maken voor onze eigen belangen, in plaats van telkens weer braaf te betalen voor de fouten van anderen.
.