© Shutterstock

Het niet correct verlenen van voorrang speelt een rol in een op de drie ernstige fietsongevallen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare werken (MOW) van de Vlaamse overheid.

Bron: BELGA

Voor het onderzoek onderzocht Vias 120 processen-verbaal van verkeersongevallen waarbij fietsers om het leven kwamen of ernstig gewond geraakten. Het ging om allerlei soorten ongevallen, met zowel klassieke fietsen, elektrische fietsen als speedpedelecs.

Uit het onderzoek blijkt dat de verantwoordelijkheid van het ongeval even vaak bij de fietser als bij de andere weggebruiker ligt. In een derde van de bestudeerde ongevallen bleek het ongeval het gevolg van een fout door de fietser, in nog eens een derde lag het gedrag van de andere weggebruiker aan de basis van het ongeval. In 15 procent van de ongevallen was er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid. In 18 procent was geen van beide betrokken partijen verantwoordelijk.

Twee derde van de ongevallen is te wijten aan menselijke factoren. De vaakst genoteerde voor fietsers is een verkeerde inschatting van het mogelijk gevaar. Het gaat dan bijvoorbeeld om een andere fietser inhalen met (te) hoge snelheid op een smal fietspad.

Voorrang

Opvallend is dat bij iets meer dan een op de drie van de bestudeerde ongevallen het niet verlenen van de voorrang een rol speelt. Zowel fietsers als automobilisten maken die fout. Een belangrijke factor daarbij is zichtbelemmering, bijvoorbeeld door de infrastructuur, door beplanting, door andere voertuigen en door de weersomstandigheden.

De onderzoekers bezochten ook 80 locaties waar er zich een ernstig of dodelijk ongeval met een fietser had voorgedaan. Volgens de inspecteurs bleek een belangrijke factor daarbij “een gebrek aan vergevingsgezindheid” in de infrastructuur voor fietsers. Bijvoorbeeld omdat fietsers te weinig ruimte hadden om uit te wijken. Zo was in sommige gevallen de voorrangsregeling onlogisch of was het tweerichtingsfietspad te smal. De inspecties toonden aan dat wegbeheerders nadrukkelijke aandacht moeten hebben voor een goed zicht in bochten en op kruispunten.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft het in een reactie over “waardevolle informatie waarmee de volgende beleidsploeg aan de slag moet gaan”. “Het onderzoek toont duidelijk aan dat onze enorme investeringen in veiligere en beter onderhouden fietsinfrastructuur, en onze inspanningen om weggebruikers te sensibiliseren over de geldende verkeersregels geen overbodige luxe waren.”

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....