Archiefbeeld© REUTERS

Een klokkenluider bij Boeing beweert dat hij van zijn directe oversten het bevel kreeg om bewijs over malafide praktijken bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer te verbergen voor overheidsinspecteurs. Dat meldt The Guardian.

Bron: The Guardian, CNN

Vandaag om 17:16

Boeing-CEO Dave Calhoun moet dinsdag getuigen voor het Amerikaanse Congres. Het bedrijf ligt al maandenlang onder vuur, na verschillende incidenten met toestellen van het bedrijf. Volgens Calhoun werd er al een plan ingediend bij de toezichthouder FAA, waardoor werknemers voortaan aangemoedigd zullen worden om productieproblemen te melden.

Maar volgens een nieuwe klokkenluider is dat rooskleurige plaatje een valse voorstelling van de realiteit. Boeing-inspecteur Sam Mohawk diende op 11 juni een klacht in bij de inspectiedienst van het Amerikaanse ministerie van Arbeid. De inhoud daarvan is dinsdag publiek gemaakt door een Senaatscommissie die een onderzoek voert naar Boeing, opgestart nadat tijdens een vlucht in januari een deurpaneel van een 737 Max 9-vliegtuig van Alaska Airlines was losgekomen.

Onderdelen weggesmokkeld

Mohawk, die werkte als kwaliteitsinspecteur in een Boeing-fabriek in de staat Washington, beweert dat hij van zijn oversten de opdracht kreeg om bewijsmateriaal verborgen te houden voor de toezichthouders. Zo zouden inferieure onderdelen verborgen zijn voor FAA-inspecteurs tijdens een inspectie van de fabriek.

Mohawk stelt dat Boeing tot wel 400 gebrekkige onderdelen van 737 Max-vliegtuigen uit het oog heeft verloren. Die moeten normaal met rood gemerkt worden en op een beveiligde locatie van de fabriek worden gehouden. Zo zou Boeing in de aanloop naar een aangekondigde inspectie van de burgerluchtvaartautoriteit FAA verscheidene onderdelen die buiten werden gestockeerd, bewust naar een externe locatie hebben overgebracht. Daarna werd een deel weer terug naar dezelfde locatie buiten gebracht, terwijl niet duidelijk is waar andere onderdelen uiteindelijk belandden. Sommige daarvan zouden kunnen zijn gebruikt bij nieuwe 737 Max-vliegtuigen, luidt het.

“Bedrijfscultuur blijft prioriteit geven aan winsten”

De interne kwaliteitsinspecteur zegt ook dat hij wegens “het overweldigende aantal niet-conforme onderdelen” van zijn bazen de opdracht kreeg om documenten waarin onderdelen als gebrekkig werden geregistreerd, te doen verdwijnen. Naar eigen zeggen stelde Mohawk de problemen eerst intern aan de kaak, maar stuitte hij op weerstand. Boeing zegt in een reactie dat het de claims analyseert.

Eerder hadden andere klokkenluiders, zoals ingenieur Sam Salehpour en kwaliteitsonderzoeker Roy Irvin, al brandhout gemaakt van de veiligheidsvoorschriften bij Boeing. “De bedrijfscultuur blijft prioriteit geven aan winsten, het opzoeken van het toelaatbare, en het negeren van werknemers”, aldus senator Richard Blumenthal, die de onderzoekscommissie naar Boeing voorzit.

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *