Op minder dan drie weken voor de verkiezingen, wachten nog heel wat landgenoten op hun oproepingsbrief. Tegen volgende week moet daar verandering in komen.
Opdat de stemgerechtigde Belgen op zondag 9 juni kunnen gaan stemmen voor de federale, regionale en Europese verkiezingen, moeten we eerst een oproepingsbrief ontvangen, die we samen met onze identiteitskaart moeten voorleggen in het stembureau. Niet de federale of Vlaamse overheid, maar wel de gemeenten zijn verantwoordelijk voor de verdeling van die brieven. “Ze hebben daarvoor de tijd tot ten laatste vijftien dagen voor de verkiezingsdag”, zegt Koen Schuyten, woordvoerder van de FOD Binnenlandse Zaken.
Concreet wil dat zeggen dat gemeenten nog tot zaterdag 25 mei hebben om de brieven uit te sturen. Sommige steden en gemeenten lijken de deadline wat op te zoeken. Zo vermeldt de stad Gent dat inwoners hun oproepingsbrief ontvangen “in de week van 27 mei”. Antwerpen heeft het over “ten laatste 27 mei”, Oostende over “ten laatste 29 mei”. “Wie er momenteel nog geen ontvangen heeft, hoeft dus zeker niet te panikeren”, zegt Schuyten.
Zelf duplicaat aanvragen
Afhankelijk van de gemeente waar je woont, ontvang je na de uitzending van de brieven ook een digitaal duplicaat van je oproepingsbrief in je eBox, in ‘Mijn Burgerprofiel’.
Toch geen oproepingsbrief ontvangen of je brief kwijtgeraakt? In die gevallen kun je in de week van de verkiezing – vanaf maandag 3 juni dus – tot op de dag van de verkiezingen een duplicaat aanvragen bij je gemeentebestuur. Ook een afdruk van het digitale duplicaat in je eBox kan dienen als oproepingsbrief. Als je geen brief ontvangt, betekent dat niet dat je bent vrijgesteld van je opkomstplicht. Het behoort tot de burgerplicht om een duplicaat aan te vragen.