Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft vorig jaar een recordaantal van 5.222 klachten ontvangen, wat een stijging is van 7 procent ten opzichte van 2023. Dit meldt De Zondag. De klachten worden anoniem behandeld door controleurs van het FAVV, die ter plaatse gaan om de nodige vaststellingen te doen. Opvallend is dat bij bijna de helft van de controles (49 procent) is gebleken dat de klacht gegrond was.
Hygiëne blijkt een veelvoorkomend probleem te zijn, aangezien bijna een derde van de klachten hierover gaat. Consumenten hebben twijfels over de algemene netheid van een zaak, de hygiëne van het personeel of vermoeden sporen van ongedierte. Daarnaast komt 27 procent van de klachten van mensen die ziek zijn geworden en vermoeden dat dit komt door het eten van een bepaald levensmiddel. Ook de bewaarmethode, zoals temperatuur of houdbaarheidsdata, is een veelvoorkomend onderwerp van klachten (17 procent).
Naast klachten heeft het meldpunt voor de consument ook 4.322 vragen behandeld, wat een stijging is van 10 procent. Het FAVV gebruikt deze vragen om te weten wat er leeft onder de consumenten en speelt hierop in met sensibiliseringscampagnes.
Al met al laat het recordaantal klachten zien dat er nog steeds ruimte is voor verbetering op het gebied van voedselveiligheid. Het FAVV zal zich blijven inzetten om de kwaliteit en veiligheid van ons voedsel te waarborgen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250323_92630052
.