Met een verlies van 109 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar, lijkt de NS te denken dat de enige oplossing is om de prijzen te verhogen. De kosten om treinen te laten rijden zijn opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van kaartjes en abonnementen. Maar waarom moet de reiziger hiervoor bloeden? Is het niet de verantwoordelijkheid van het management om met efficiënte oplossingen te komen in plaats van de hand op te houden bij de trouwe klant?
Alsof dat nog niet genoeg is, schrapt de NS ook nog eens 500 banen op het hoofdkantoor. Natuurlijk, dat zijn banen die geen direct effect hebben op de reiziger, maar het toont eens te meer aan dat er ergens iets grondig mis is in de top van dit bedrijf. En om het plaatje compleet te maken, wordt er ook nog overwogen om treinen minder grondig op te knappen. Geen USB-poorten meer, enkel het hoognodige. Want waarom zouden we het de reiziger comfortabel maken?
Dit alles komt nadat het kabinet vorig jaar nog 120 miljoen euro vrijmaakte om een tariefsverhoging te voorkomen. Maar voor 2025 is dat geld er niet meer, en dus draait de NS de duimschroeven nog verder aan. De automobilist uit de auto jagen? Vergeet het maar. Met zulke prijzen en zulke bezuinigingen jaag je mensen eerder de auto in dan uit.
De NS lijkt blind voor de realiteit waarin de gewone Nederlander moet zien rond te komen. Terwijl de inflatie blijft stijgen, worden de lasten voor de reiziger alleen maar zwaarder. Het wordt hoog tijd dat er eens grondig naar de top van de NS wordt gekeken en dat er echte, structurele oplossingen komen die niet ten koste gaan van de reiziger. Want dit beleid leidt alleen maar tot meer onvrede en een verder afkalvende steun voor het openbaar vervoer.