De bekende Barbie-poppen hebben nu ook een variant met een visuele beperking. Speelgoedfabrikant Mattel wil op die manier een bredere afspiegeling van de maatschappij in zijn producten tonen. De nieuwe pop heeft een stok en draagt een zonnebril, zo zegt het bedrijf.
Bron: BELGA
Gisteren om 09:39
Op de verpakking van de nieuwe pop staat ook braille. “Met deze nieuwe pop kunnen nog meer kinderen een Barbie vinden, die hen zelf vertegenwoordigt”, aldus Mattel.
Volgens het bedrijf waren vertegenwoordigers van blindenverenigingen betrokken bij de ontwikkeling ervan. “Voor mij is dit een nieuwe stap op de weg naar een wereld waarin blinde, jonge mensen zich kunnen ontwikkelen”, aldus de Britse journaliste en activiste Lucy Edwards, die zelf blind is, aan het agentschap PA.
De eerste Barbie-pop werd in 1959 voorgesteld. Sindsdien laait steeds weer de discussie op of de poppen een onrealistisch en éénzijdig lichaamsbeeld tonen. Intussen zijn er poppen met verschillende eigenschappen, zoals in een rolstoel of met het syndroom van Down.