Foto: Pexels/panumas nikhomkhai

Help ons door deze info met jouw vrienden op je social media te delen!

Om wetgeving te beïnvloeden deden inlichtingendiensten AIVD en MIVD er alles aan om ogenschijnlijk onafhankelijke experts aan het woord te laten bij kranten en talkshows. Uit stukken in handen van Follow the Money blijkt hoe geraffineerd dit media-offensief in elkaar zit.

De MIVD en AIVD maken gebruik van ‘witte jassen’ die worden ingezet om het maatschappelijk debat rond wetgeving te sturen. Een vaste groep personen wordt actief door de diensten geselecteerd, benaderd en gebrieft om in de media met betrekking tot bepaalde onderwerpen de wensen en belangen van de diensten te onderstrepen en te benadrukken.

—Lees verder na dit advertentieblokje—

https://www.hetnieuwsmaardananders.nl/wp-content/uploads/2024/05/onthullend-artikel-over-beinvloeding-wetgeving-door-aivd-en-mivd-dit-was-toch-een-complottheorie-1.png

Het is niet bekend hoeveel ‘witte jassen’ er zijn en om wie het gaat. Deze onzichtbare beïnvloeding vertroebelt de democratische besluitvorming.

Daar moet je mijlenver vandaan blijven

Experts noemen de inzet van deze witte jassen ‘niet oprecht’ en schadelijk voor het vertrouwen van het publiek in de diensten.

Voormalig toezichthouder op de inlichtingendiensten Bert Hubert vindt dat deze technieken niet mogen worden ingezet voor de beïnvloeding van het democratisch proces in Nederland. “Daar moet je mijlenver vandaan blijven.”

Artiest en ex-verpleegkundige Marga Bult vraagt: “Dit was toch een complottheorie en zogenaamde wappies kregen toch vervolgens het etiketje extreemrechts opgeplakt?”

Volledig in de zak van de inlichtingendiensten

In coronatijd gebeurde dit aan de lopende band, blijkt uit vrijgegeven Wob-stukken. “Hoe zit het ook alweer met de bescherming van de democratie? Als geheime diensten het debat sturen door experts voor hun karretje te spannen?” vraagt data-analist Cees van den Bos. “Iets wat wij tijdens corona dagelijks zagen.”

De ‘witte jassen’ werden tijdens corona ook wel de ‘key opinion formers’ genoemd. Zij moesten het publieke debat manipuleren en konden dit vanwege hun palmares. Van den Bos: “De ‘experts’ zaten samen met de media volledig in de zak van de inlichtingendiensten.”

Arts Jona Walk stelt vast: “Veiligheidsdiensten gebruiken ‘experts’ om actief de publieke opinie te beïnvloeden.”

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

5
2
stemmen

Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit artikel interessant?
Klik hieronder en deel het op je Socials!

+

Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen

Aanmelden

?

+

Volg ons op ons gratis Telegram kanaal

Volg Ons

?

+

Steun ons met een vrijwillige bijdrage

Doneer

?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *