Het incident vond al plaats op 4 maart, maar raakte pas vrijdag bekend. De vijftien jaar oude Boeing 737-800, die koers zou zetten naar het Spaanse Gran Canaria, kwam pas op 260 meter van het eind van de 1,9 kilometer lange startbaan van de grond. Op dat moment hadden de piloten nog slechts drie seconden om het toestel de lucht in te krijgen. Een achter de luchthaven gelegen snelweg werd op minder dan 30 meter hoogte gepasseerd. Het toestel had 163 passagiers en 9 bemanningsleden aan boord.

Softwarefout

Oorzaak van de bijna-ramp was een softwarefout in het automatische gashendelsysteem van de 737. In plaats van de benodigde 92,8 procent van het vermogen om op te stijgen leverde het automatische systeem slecht 84,5 procent. De twee piloten van het toestel waren zich daar op dat moment niet van bewust en vertrouwden op het automatische systeem.

De Air Accidents Investigation Branch (AAIB) van het Britse ministerie van Transport, de waakhond voor de luchtvaartveiligheid, onderzoekt het incident en omschrijft het als “ernstig”. Uit het onderzoek van de AAIB bleek dat er tijdens de vlucht elf storingen in het toestel optraden, waarvan een groot deel te maken had met het automatische gashendelsysteem. Gedurende de vlucht schakelde het systeem zich twee maal uit.

Boeing heeft inmiddels toegegeven dat het automatische systeem “een lange geschiedenis van hinderlijke uitschakelingen heeft als het in opstijg-modus is ingeschakeld.”

Als die incidenten vervolgens worden onderzocht, worden er volgens de vliegtuigbouwer “meestal geen fouten gevonden.” In eerdere versies van het automatische gashendelsysteen kon het systeem met één druk op de knop uitgeschakeld worden. Nu beveelt Boeing volgens de AAIB de installatie van een nieuwe versie van het systeem en de daarbij behorende software aan.

Ongelukken en incidenten

De vliegtuigfabrikant wordt de afgelopen jaren geplaagd door een reeks van ongelukken en incidenten. In 2018 en 2019 crashten er twee Max-737 toestellen in Indonesië en Ethiopië. Bij de rampen kwamen er 346 mensen om het leven. Boeing is voor die rampen nog verwikkeld in allerlei juridische procedures, maar tot nu toe is er al 2,2 miljard euro aan schadevergoedingen, compensatie voor nabestaanden en boetes met de nasleep ervan gemoeid.

In januari van dit jaar kwam Boeing weer in opspraak toen een paneel van de romp van een 737-toestel Alaska Airlines werd geblazen. Het paneel was daar als vervanging voor een nooduitgang geplaatst. Het incident bleek terug te voeren op een productiefout. In maart kwam een 737 Max 8 naast de landingsbaan in Houston terecht nadat het landingsgestel van het toestel in elkaar geklapt was. Op dezelfde dag vloog er boven Texas een motor van een 737 in brand.

LEES OOK. Het gaat van kwaad naar erger bij Boeing: alleen al deze maand was er zes keer paniek door technisch defect aan vliegtuig

Eveneens in maart viel er kort na het opstijgen een wiel van het landingsgestel van een Boeing 777 in San Francisco. Eind april moest een 33 jaar oude Boeing 767 een noodlanding maken op JFK Airport in New York, toen er een uur na het opstijgen een noodglijbaan uit het toestel viel. Begin mei kampte Boeing 767 van vrachtvervoerder Fedex in Istanbul met een storing van het voorste landingswiel. Het toestel wist zonder het voorste landingsgestel een noodlanding te maken.

LEES OOK. Tweede Boeing-klokkenluider in korte tijd overleden

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *