Behalve natuurlijk voor de gewone Nederlander. Die betaalt zich al blauw aan wegenbelasting (en aan andere belastingen, heffingen en accijnzen trouwens), waar wegen normaal gesproken van betaald moeten worden. Die mag dan nóg meer gaan betalen. En ongetwijfeld niet een beetje meer ook.
Wilders keert zich tegen Madlener
Slecht idee. De PVV zal geen enkele vorm van tolheffing steunen.
Minister Madlener denkt aan tolheffing voor private financiering snelwegen bnr.nl/nieuws/mobilit…
Wilders serveert het plannetje direct af met twee heel korte woorden: “Slecht idee.” Boem. Daar mag Madlener het mee doen. Niet, “misschien,” niet “mogelijk…” Niet eens, “creatief gedacht, maar…” Nee. Gewoon “slecht idee.”
Vervolgens maakt hij duidelijk wat zijn partij gaat stemmen als dit ooit in de Kamer komt te liggen. “De PVV zal geen enkele vorm van tolheffing steunen.” Punt. Hij en zijn fractie gaan hier niet meer akkoord.
Belangrijk en goed. Wel is er een nadeel. Want aangezien deze coalitie iets van extraparlementair pretendeert te zijn kan het kabinet natuurlijk alsnog met dit plan komen, en het vervolgens invoeren als er toch een meerderheid voor te vinden valt. Een meerderheid over links.
Ze moeten het dan zonder de PVV doen. Ja. Maar NSC krijgen ze ongetwijfeld wel mee. BBB? Denk het niet. De VVD? Mogelijk wél. Dan hebben ze GroenLinks-PvdA nodig. D66. ChristenUnie. De SP? Misschien ook wel. Partij voor de Dieren? Vast ook. Volt? Die staan nu al te juichen bij de gedachte aan het invoeren van tolwegen.
Kortom, in theorie kan het kabinet het ook zonder de PVV doen. Dát is natuurlijk zorgwekkend. De enige partij die dat dan kan voorkomen is de VVD. Die partij was vroeger altijd de club van, voor en door automobilisten, maar dat is sinds Rutte aan de macht kwam al niet meer zo.
Heeft iemand er vertrouwen in dat VVD’ers het nu wél gaan opnemen voor automobilisten?
DDS heeft een NIEUWE Dagelijkse Nieuwsbrief. Abonneer je GRATIS en voor niets op deze NIEUWE dagelijkse nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief is beter dan de oude nieuwsbrief: 1) we doen het in house dus zijn niet afhankelijk van anderen en 2) de layout en indeling van deze nieuwsbrief is veel handiger. Abonneer je dus. Gratis. Vandaag nog!
.