Uit de eerste bevindingen van het onderzoek naar de helikoptercrash in Washington op 29 januari blijkt dat de piloot van de legerhelikopter cruciale instructies van de verkeerstoren niet heeft gehoord. Bovendien had hij te maken met een slecht functionerende hoogtemeter. Deze onthullingen werpen een nieuw licht op de tragische gebeurtenis, waarbij een Black Hawk-helikopter botste met een vliegtuig van American Airlines en 67 mensen het leven lieten.
Het onderzoek, uitgevoerd door de National Transportation Safety Board, heeft aangetoond dat de hoogtemeter in de helikopter niet naar behoren functioneerde. Tijdens de communicatie met de verkeerstoren gaven de piloot en de copiloot verschillende hoogtes door die niet overeenkwamen met de werkelijkheid. Mogelijk vloog de helikopter dus hoger dan de bemanning besefte.
Daarnaast blijkt dat de piloot en copiloot cruciale instructies vanuit de verkeerstoren niet hebben gehoord. Hoewel de toren hen aanraadde om achter het vliegtuig te passeren, kan het zijn dat de microfoon op dat moment per ongeluk aan stond en de bemanning de instructie niet heeft opgevangen.
Deze nieuwe informatie werpt vragen op over de oorzaak van de crash en de verantwoordelijkheid van de bemanning. Het onderzoek zal nog lang duren voordat alle feiten volledig duidelijk zijn. Tot die tijd blijft het een tragisch incident met vele onbeantwoorde vragen.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250215_95953640
.
