In september heeft China een recordaantal van meer dan 60.000 elektrische voertuigen naar de Europese Unie geëxporteerd. Deze enorme stijging komt vlak voor de invoering van een Europese invoertaks op Chinese elektrische wagens. Als reactie hierop overwegen verschillende Chinese fabrikanten nu om fabrieken in Europa te bouwen. Het lijkt erop dat ze alles uit de kast halen om nog snel te profiteren voordat de nieuwe regels van kracht worden. Ondanks de importheffingen zal dit naar verwachting de groei van Chinese autofabrikanten in Europa niet belemmeren, omdat de Europese markt zeer winstgevend blijft. Sterker nog, Chinese fabrikanten hebben vaak hogere marges in Europa dan op hun eigen thuismarkt. Om de heffingen te omzeilen, zijn merken zoals BYD van plan om fabrieken te bouwen in Hongarije en Turkije. Ook andere merken, waaronder Xpeng en Zeekr, het premiummerk van Geely, overwegen Europese productie. Het lijkt erop dat China vastbesloten is om een sterke positie te behouden in de Europese elektrische automarkt.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241022_94658913
.