De overheid blijkt opnieuw te vertrouwen op modellen in plaats van echte metingen. Dit keer gaat het om de geluidsoverlast rondom Schiphol, een dossier dat al jarenlang wordt gebruikt om de luchthaven te laten krimpen en het aantal vluchten terug te dringen. Maar wat blijkt? De geluidshinder wordt niet exact gemeten, maar berekend aan de hand van modellen. En zoals we bij klimaat en stikstof hebben gezien, zijn die modellen vaak verre van betrouwbaar.

FVD-Kamerlid Lidewij de Vos heeft er genoeg van en stelt Kamervragen. “Klopt het dat geluidshinder rondom Schiphol jarenlang alleen werd berekend op basis van modellen die niet werden gevalideerd aan de hand van metingen?” vraagt ze aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. En dat is nog maar het begin. De Vos wil weten of de modellen nu wel worden gevalideerd, hoe de metingen worden gedaan en of deze überhaupt betrouwbaar zijn.

Het probleem is bekend: modellen zijn geen goede weerspiegeling van de werkelijkheid. Bij klimaat en stikstof hebben we gezien hoe deze modellen worden misbruikt om beleid door te drukken dat de gewone burger raakt. En nu gebeurt hetzelfde bij Schiphol. De geluidsoverlast wordt gemeten via sensoren in de buitenlucht, terwijl mensen ’s nachts over het algemeen binnen in hun huis liggen. Dit voelt scheef vindt FVD. En ze hebben gelijk.

De metingen worden gedaan via het Noise Monitoring System (NOMOS), dat bestaat uit 41 meetpunten. Maar deze metingen vinden alleen plaats in de buitenlucht, op masten van zes tot tien meter hoogte. “Vindt u metingen in de buitenlucht een betrouwbare manier om de geluidshinder te meten die omwonenden binnenshuis ervaren?” vraagt De Vos. En dat is een terechte vraag. Want hoe kun je nu geluidsoverlast voor omwonenden minimaliseren als je niet eens weet hoe het binnen klinkt?

Binnenshuis meten: Een oplossing?De Vos stelt voor om gemodelleerde geluidshinder ook te valideren aan de hand van metingen die binnenshuis zijn gedaan. Hierbij zouden factoren zoals een open raam, bouwstijl en isolatie moeten worden meegenomen. “Bent u het met de indiener eens dat dit een manier is om de omwonenden van Schiphol beter te betrekken bij het monitoren van de door hen ervaren geluidshinder?” vraagt ze. En opnieuw heeft ze een punt.

(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiekMaar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!

Het is tijd om wakker te worden. De overheid moet stoppen met het vertrouwen op modellen die geen goede weerspiegeling zijn van de werkelijkheid. Het is tijd voor echte metingen, transparantie en betrouwbare data. En het is tijd om de omwonenden van Schiphol serieus te nemen.


Source: https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/schiphol-geluidsoverlast-modellen-in-plaats-van-metingen-lidewij-de-vos-fvd-stelt-kamervragen

.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wil jij op de hoogete blijven?
(Nieuwsbrief)
Rumble is de main page
https://rumble.com/hnmda/live
Follow/subscribe daar, om op de
hoogte te blijven van nieuwe uitzendingen
Twitch
https://www.twitch.tv/hnmda
Als je mee wil doen in de chat.
FB
https://www.facebook.com/JWHNMDA/
De nieuwsbrief is weer gehacked.
Geen gegevens buit mijn gegevens weg!