Een klap na klap voor de gewone man, en nu is het weer raak. In de never-ending saga van beleidsbeslissingen die klinken alsof ze bedacht zijn door mensen die nog nooit hebben hoeven letten op wat een brood kost, is het nu Transavia – en daarmee de vakantieganger – die het onderspit delft. Schiphol, met de demissionaire minister Harbers als marionet, duwt door met plannen voor een nachtsluiting van de luchthaven. En wie betaalt de prijs? Juist, wij, de consument.

Het idee om Schiphol ’s nachts te sluiten klinkt misschien aardig voor een paar omwonenden die denken dat stilte het enige is dat telt, maar het is de doodsteek voor betaalbaar vliegen. Transavia, de vlieger voor de gewone man die zoekt naar een beetje zon zonder een tweede hypotheek te moeten nemen, zegt het luid en duidelijk: zonder nachtvluchten geen betaalbare tickets. Wat betekent dit? Dat de prijs van een ticket naar het Middellandse Zeegebied door het dak gaat. En waar eindigt dat? Met vakanties die alleen nog maar weggelegd zijn voor de elite.

Marnix Fruitema van luchtvaartkoepel Barin en Henk Venema slaan de spijker op zijn kop in de Telegraaf. De vrachtsector en Transavia willen best meedenken over oplossingen, maar hoe kun je constructief zijn als de overheid met een stoomwals over je heen rijdt? De economische belangen en het belang van de consument worden weer eens bruut aan de kant geschoven. En voor wat? Een paar uur stilte?

Laten we wel wezen, het echte probleem wordt hier niet aangepakt. Dit is symptoombestrijding op zijn best, waarbij de consument, zoals gewoonlijk, de pineut is. Het is tijd dat de beleidsmakers eens gaan denken aan de gewone Nederlander die na een jaar hard werken uitkijkt naar een betaalbare vakantie. Maar nee, in plaats daarvan krijgen we te horen dat we maar naar Düsseldorf of Brussel moeten uitwijken. Alsof dat de oplossing is. Het wordt tijd dat we opstaan tegen deze doorgeslagen regelzucht die alleen maar leidt tot hogere kosten voor de consument. Het is genoeg geweest.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....