De spoorwegen staan voor een grote uitdaging dit jaar. De regering heeft besloten dat er 50 miljoen euro moet worden bespaard. Het grootste deel van dit bedrag, namelijk 45 miljoen euro, moet worden gevonden door vervoersmaatschappij NMBS. Dit nieuws werd zaterdag gemeld door L’Echo en De Tijd.
Deze bezuinigingen maken deel uit van een groter plan, waarbij de spoorwegen tot en met 2029 in totaal ruim 675 miljoen euro moeten besparen. Dit jaar is slechts het begin, met een geleidelijke stijging van het besparingsbedrag tot 250 miljoen euro in 2029. In 2026 wordt er bijvoorbeeld 100 miljoen euro bespaard, gevolgd door 125 miljoen in 2027 en 150 miljoen euro in 2028.
Voor NMBS betekent dit dat er dit jaar 45 miljoen euro moet worden bespaard. Het grootste deel van dit bedrag, namelijk 41 miljoen euro, komt van de vaste exploitatievergoeding die de spoorwegmaatschappij van de staat ontvangt. De overige 9 miljoen euro wordt gelijk verdeeld tussen NMBS en spoornetbeheerder Infrabel.
Hoe deze besparingen precies zullen worden gerealiseerd, is nog niet bekend. Zowel NMBS als Infrabel hebben geen commentaar gegeven. Wel is duidelijk dat de investeringen bij Infrabel onaangetast moeten blijven, om te voorkomen dat het netwerk veroudert.
Het wordt een uitdagende tijd voor de spoorwegen, maar met de juiste aanpak kunnen ze deze besparingen succesvol doorvoeren en blijven zorgen voor een efficiënt en betrouwbaar vervoersnetwerk.
Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250412_94930534
.