Woensdag zei demissionair stikstofminister Christianne van der Wal in een commissiedebat dat het zo goed als onmogelijk is om de maximumsnelheid op de snelweg weer te verhogen naar 130 kilometer per uur.
“We kunnen het ons niet permitteren. Want de natuur kan het niet aan,” beweerde de VVD-minister met droge ogen.
Volgens haar zou de maatregel leiden tot hogere uitstoot en neerslag van stikstof ‘door het snellere rijden en doordat mensen andere routes gaan kiezen’.
De maximumsnelheid verhogen naar 130 kilometer per uur? “Dat kunnen we ons niet permitteren”, zegt stikstofminister en VVD-Kamerlid Christianne van der Wal. “De natuur kan het niet aan.”https://t.co/fhSZ7t2kyo pic.twitter.com/fOYOxjJkyb
— Auke van Eijsden (@AukevanEijsden) April 17, 2024
Hooguit 0,2 procent
Het kan alleen als we significante negatieve gevolgen in Natura 2000-gebieden kunnen uitsluiten, stelde Van der Wal.
De vier formerende partijen willen uitzoeken of de maximumsnelheid weer naar 130 kilometer per uur kan, schreef het AD dinsdag. PVV, VVD (!), NSC en BBB hebben hier officiële vragen over gesteld aan de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, en Landbouw. Ze willen weten wat de consequenties hiervan zouden zijn en of herinvoering haalbaar is.
Experts twijfelen aan het effect van de maatregel op de stikstofuitstoot. Zo zei hoogleraar Wim de Vries van de Wageningen Universiteit dat de snelheidsverlaging de uitstoot op papier maar met hooguit 0,2 procent omlaag brengt. “De natuur help je er dus niet of nauwelijks mee.”
‘Zelfs dat kleine druppeltje kan er niet meer bij’
Vorige maand zei Van der Wal ook al in een Kamerdebat dat ze de maximumsnelheid niet gaat aanpassen: “Het stikstofbad zit zó vol dat zelfs dat kleine druppeltje er niet meer bij kan.”
Voormalig Eerste Kamerlid René Dercksen reageert: “Wetenschap: snelheid auto’s geeft niet te meten effect. Chef koffiekamer: natuur kan het niet aan.”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…