Bij alcoholcontroles is het eenvoudig. Elke chauffeur die wordt gecontroleerd moet blazen en riskeert dus betrapt te worden. Dat is anders bij controles op drugs in het verkeer. Zo’n drugstest is namelijk ietsje duurder, en de kans is bovendien eerder klein dat een tegengehouden oma van 75 jaar onder invloed is van een partydrug.
LEES OOK. Bijna nergens daalt aantal verkeersdoden zo snel als in België
Politieagenten hanteren daarom een checklist, opgesteld door experten. Pas wanneer ze bij de chauffeur minstens 3 uiterlijke tekenen van drugsgebruik opmerken, moet de betrokken chauffeur een speekseltest ondergaan. Op de lijst staan onder meer verward of erg zenuwachtig gedrag, of rood doorlopen ogen.
Onder impuls van ontslagnemend minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) hebben experts die checklist nu fors uitgebreid. De mobiliteitsminister maakt zich ernstig zorgen omdat uit de meest recente cijfers van de politiediensten blijkt dat er elke dag gemiddeld 36 chauffeurs betrapt worden op rijden onder invloed van drugs. Enquêtes bij weggebruikers doen bovendien vermoeden dat drugsgebruik nog veel vaker voorkomt.
Door tal van mogelijke symptomen van drugsgebruik toe te voegen aan de checklist stijgt de kans dat je als chauffeur effectief aan een drugstest wordt onderworpen. En wordt de pakkans zo een fors verhoogd.
Nieuwe drugs
Er wordt ook een speciale procedure in het leven geroepen voor chauffeurs die drugs hebben gebruikt die met de huidige speekseltesten nog niet opspoorbaar zijn. Denk aan sommige nieuwe synthetische drugs of bijvoorbeeld lachgas. De politie zal bij een vermoeden van het gebruik van zulke drugs een omstandig verslag opmaken van de uiterlijke kenmerken van de chauffeur. Dat kan bijvoorbeeld wanneer de chauffeur niet meer recht over een witte lijn kan stappen. “Ondanks dat de speekseltest de drugs niet kon detecteren. Op basis daarvan kunnen rechtbanken chauffeurs, die vermoedelijk zulke drugs gebruikten, alsnog vervolgen”, aldus de minister.
Wie betrapt wordt op drugs achter het stuur riskeert een boete van minstens 1.600 euro, de intrekking van het rijbewijs en verschijnt sowieso voor de politierechter
Eerder besliste Gilkinet al dat bij elk verkeersongeluk waarbij de politie ter plaatse komt — dus bij enkel materiële schade — agenten verplicht moeten nagaan of er ook drugs in het spel is. Opnieuw door eerst de checklist af te gaan, en bij voldoende aanwijzingen de chauffeur een speekseltest op te leggen. De verwachting bij experts is dat door zowel die uitgebreidere checklist, als de verplichting om bij elk ongeval ook naar drugs uit te kijken, de komende maanden fors meer chauffeurs tegen de lamp lopen.
Wie betrapt wordt op drugs achter het stuur riskeert een boete van minstens 1.600 euro, de intrekking van het rijbewijs en verschijnt sowieso voor de politierechter.
Waarborg van 1.260 euro
Gilkinet sluit ook een achterpoortje uit dat ervoor zorgde dat buitenlandse chauffeurs die bij ons op drugs worden betrapt vaak zonder straf bleven. Velen betaalden namelijk de boete die enkele weken later bij hen in de bus viel niet. Voortaan riskeren ze om bij een positieve drugstest meteen een waarborg van 1.260 euro te moeten betalen, in afwachting van de bepaling van het exacte boetebedrag. Weigeren ze die waarborg te betalen, wordt hun wagen door de politie in beslag genomen.