De consument wordt opnieuw genaaid door de supermarkten en fabrikanten. Terwijl de prijzen in de schappen blijven stijgen, worden de verpakkingen stiekem steeds kleiner. En nee, dit is geen complottheorie – dit is keiharde realiteit. De Consumentenbond slaat opnieuw alarm over krimpflatie, het slinkse fenomeen waarbij je voor dezelfde prijs steeds minder krijgt.

Vorig jaar ontving het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond maar liefst 250 meldingen over deze praktijken. En hoewel dat aantal lager is dan in voorgaande jaren, betekent dat niet dat het probleem is opgelost. Integendeel. “Veel merken hebben de inhoud van hun verpakkingen al eerder verminderd,” legt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar uit in het AD. ,,Of omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen”

En laat dat nu precies het probleem zijn. Fabrikanten spelen een smerig spelletje met de consument. Neem bijvoorbeeld de belegen kaas van Maaslander of de doos Ariel-wascapsules. Van deze producten is de inhoud al eerder stilletjes verminderd, maar nu blijkt dat ze nog kleiner zijn geworden. Het is een schande. Fabrikanten wijzen naar de winkeliers, die weer naar de fabrikanten wijzen. En intussen betaalt de gewone Nederlander de prijs.

Maar het wordt nog erger. Sommige fabrikanten durven zelfs te beweren dat de verminderde inhoud te maken heeft met productverbetering. “Allemaal kulargumenten,” noemt Molenaar dat. ,,Wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zet op de verpakking dat er voortaan minder in zit of houd de inhoud hetzelfde en verhoog de prijs. Niet leuk, maar wel zo eerlijk.”

(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiekMaar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!

En daar heeft ze een punt. Waarom moeten consumenten altijd de dupe zijn van deze slinkse trucs? Waarom kunnen fabrikanten niet gewoon transparant zijn? Het antwoord is simpel: omdat ze denken dat ze ermee wegkomen. En helaas hebben ze vaak gelijk. De gemiddelde consument heeft geen tijd om elke verpakking in de supermarkt te controleren. En dus blijven fabrikanten hun gang gaan, terwijl de portemonnee van de Nederlander steeds leger raakt.


Source: https://www.dagelijksestandaard.nl/economie/supermarktschandaal-fabrikanten-blijven-stiekem-verpakkingen-krimpen-allemaal-kulargumenten

.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wil jij op de hoogete blijven?
(Nieuwsbrief)
Rumble is de main page
https://rumble.com/hnmda/live
Follow/subscribe daar, om op de
hoogte te blijven van nieuwe uitzendingen
Twitch
https://www.twitch.tv/hnmda
Als je mee wil doen in de chat.
FB
https://www.facebook.com/JWHNMDA/
De nieuwsbrief is weer gehacked.
Geen gegevens buit mijn gegevens weg!