
Op 14 maart 2021 stopt Nederland met het toedienen van het AstraZeneca vaccin, nadat men in andere landen al eerder het prikken heeft gestaakt. AstraZeneca veroorzaakte ernstige bijwerkingen bij vooral jonge mensen. Uit een eerder verschenen WOB-onderzoek blijkt dat men naarstig heeft geprobeerd het imago van de injecties op te poetsen.
Omdat AstraZeneca tot dat moment voornamelijk aan zorgverleners wordt toegediend, organiseert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in samenwerking met reclamebureau Hvdm een talkshow die de vaccinatiebereidheid zal moeten opkrikken.
Talkshow-host Daphne Bunskoek leidt het tot in de puntjes voorbereide reclameblok, waarin de voorgekookte vragen worden gesteld door (ex-)zorgmedewerkers die de rol acteren alsof het hun eigen vragen zijn waar ze mee worstelen.
De geruststellende en goed voorbereide antwoorden worden gegeven door bekende gezichten uit het werkveld van vaccinpromotie.
Aan het begin van de vaccinatiecampagne blijken de Scandinavische landen de veiligheidscontroles van de vaccins het beste op orde te hebben. AstraZeneca veroorzaakt ernstige bijwerkingen, waaronder bloedstolsels in combinatie met lage bloedplaatjes. Vooral vrouwen van onder de 60 jaar lopen risico. Deze groep is ruim vertegenwoordigd in het werkveld van de zorg, waaraan men de AstraZeneca vaccins had toegewezen.
Op 11 maart 2021 besluit men in Nederland om de andere landen te volgen. Drie dagen later besluit men officieel om AstraZeneca te pauzeren, maar in de tussenliggende dagen overweegt men wel om de grote voorraad AstraZeneca ‘weg te prikken’ bij onder andere mensen met een Persoonsgebonden budget (PGB).
Na een prikpauze van vier dagen adviseert het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) op 18 maart om de toediening van de injecties weer te hervatten.
De terughoudendheid om zich te laten vaccineren met AstraZeneca is op dat moment groot. Mensen komen niet opdagen bij hun prikafspraak en mensen die de eerste prik hebben gehaald, willen geen tweede laten zetten.
Op het ministerie van VWS maakt men de gezondheidsrisico’s van de prik ondergeschikt aan de vaccinatiebereidheid. Planmatig tracht men het beschadigde imago van AstraZeneca op te poetsen met behulp van gedragsdeskundigen, manipulatieve slogans en reclamebureau’s. Na hervatting treden nog regelmatig ernstige bijwerkingen op, in sommige gevallen met de dood tot gevolg. Op 31 oktober 2021 stopt men definitief met AstraZeneca.
Op 27 maart 2021 wordt een talkshow opgenomen die in opdracht van VWS is georganiseerd door PR-bureau Hvdm. Uit vrijgegeven WOB-documenten blijkt dat deze show volledig is gescript. Eén zorgmedewerkster en een voormalig medewerker in de geestelijke gezondheidszorg uitten hun zorgen en stelden vragen die in het script waren voorbereid, alsof zij er zelf mee worstelden.
De zalvende antwoorden zijn goed voorbereid door het panel van experts die zich in de coronacrisis regelmatig prostitueerden voor de promotie van de vaccins:
- Lid van de Vaccinatiealliantie en Directeur van het CBG, Ton de Boer
- Vaccinpromotor en immunologe Marjolein van Egmond
- Denktank Desinformatie-lid en programmamanager Coronavaccinatie Hans van Vliet
- Radio1-dokter en huisarts, Roy Beijaert
Uit vrijgegeven WOB-documenten blijkt de opzet van de talkshow. De onderwerpen die presentatrice Daphne Bunskoek te berde brengt en de vragen die worden gesteld, zijn goed voorbereid door de acteurs.

Ton de Boer licht het vaccinatielandschap toe en ‘de korte hikken met AstraZeneca’.
De acteur vertelt over zijn eerste injectie met het Oxford-vaccin en Daphne Bunskoek leest de onderwerpen op: ‘AstraZeneca was veel in het nieuws de afgelopen tijd. Jullie hebben beide de AstraZeneca-prik al gehad en krijgen de tweede prik binnenkort. Hebben jullie het nieuws gevolgd?’

De zorgacteurs vervolgen: ‘Waarom gaan we weer door?’ en ‘Hoe zit het met de keuzevrijheid?’

Wanneer het WOB-document naast de uitzending wordt gehouden, blijkt dat de acteurs minutieus het script hebben gevolgd.

Kort na hervatting van de vaccinatiecampagne met AstraZeneca, adviseert de Gezondheidsraad om het middel niet meer aan mensen onder de 60 jaar toe te dienen. Dit advies heeft de voorbereidingen van de Talkshow gekruist, waardoor men de uitzending moest starten met een dienstmededeling.

De casting van actrice Sanne Goeman bleek met haar jonge leeftijd wat ongelukkig, gezien het advies van de Gezondheidsraad om mensen van haar leeftijd niet meer te vaccineren met AstraZeneca.
De talkshow is nog online te bekijken op Youtube:
- Het verpakken van een reclameboodschap met een door VWS gescript verhaal aan de praattafel, blijkt meer regel dan uitzondering. Uit een eerder WOB-onderzoek blijkt dat de kijkersvragen aan gezondheidsminister Hugo de Jonge in een uitzending op de NPO volledig waren voorgekookt.
- In januari 2021 zond SBS6 een 1,5 uur durende CBG-reclamespot over vaccins uit, waarvoor VWS 140.000 Euro betaalde.
- De theatrale aankondiging van de eerste coronapatient in Nederland door middel van het overhandigen van een briefje aan minister Bruno Bruins, bleek ook zorgvuldig voorbereid te zijn.
- De promotie van geneesmiddelen door ons ministerie van VWS en het CBG roept ethische vraagtekens op
- Kort na het advies van de Gezondheidsraad om AstraZeneca niet meer toe te dienen aan mensen jonger dan 60 jaar, werd met spoed een advies gegeven om heterologisch vaccineren toe te staan. Mensen die de eerste prik hadden ontvangen, konden de tweede prik krijgen van de farmaceut Pfizer.
- Het verleiden van zorgmedewerkers tot een vaccin dat uiteindelijk uit de roulatie wordt gehaald, door middel van een geacteerde talkshow, kan als onethisch en roekeloos worden beschouwd
Source: https://stichtingvaccinvrij.nl/talkshow-coronavaccinatie-volledig-gescript/
.