dreigt te verstikken. Dit keer is het Transavia, de budgetvlieger die keihard
geraakt wordt door het nieuwste waanzinnige krimpplan voor Schiphol van
minister Barry Madlener (Infrastructuur). Terwijl iedereen met gezond verstand
allang ziet dat minder nachtvluchten geen enkele zin hebben, wil Madlener er
maar liefst 5000 schrappen. Het gevolg? Duurdere vliegtickets en Nederlanders
die massaal naar luchthavens in Duitsland en België zullen uitwijken. Geweldig
plan, toch?
bel in De Telegraaf. Want laten we wel wezen: het schrappen van nachtvluchten is volkomen
overbodig, zeker nu de luchtvaartsector miljarden investeert in stillere en
schonere vliegtuigen. Transavia vervangt momenteel hun oude Boeings voor de
nieuwe Airbus A320/A321, wat zorgt voor een forse daling in geluidsoverlast.
Maar nee hoor, de milieulobby en hun politieke pionnen willen blijkbaar alles
stilleggen. Want wie maalt er om innovatie als je de luchtvaart gewoon kapot
kunt maken?
Het is duidelijk dat Madlener zwicht voor de groene lobby
die zonder enige realiteitszin onze welvaart wil opofferen voor hun utopische
ideeën. Terwijl Transavia miljarden steekt in vlootvernieuwing om de hinder te
verminderen, komen zij en andere luchtvaartmaatschappijen nu in de knel door
dit onzinnige krimpbeleid. Door minder vluchten te mogen uitvoeren, moet
Transavia de prijzen opschroeven, wat ervoor zorgt dat de gewone Nederlander
nog meer moet betalen voor een vakantie. En laten we eerlijk zijn, wie gaat
straks nog naar Schiphol als je in Duitsland of België veel goedkoper kunt
vliegen?
Wat Madlener en zijn groene vriendjes niet lijken te
snappen, is dat de luchtvaart een essentiële pijler is van onze economie. Door
de sector steeds verder in te perken, brengen ze niet alleen de
luchtvaartmaatschappijen in gevaar, maar ook duizenden banen en de welvaart van
ons land. Het tekort aan technici in de luchtvaart is al een probleem, mede
veroorzaakt door de doorgeslagen eisen van de milieulobby tijdens de
coronacrisis. En nu willen ze met dit krimpplan de sector nóg verder in het
nauw drijven.
Piet Visser van de Nederlandse vakbond voor
luchtvaarttechnici slaat de spijker op zijn kop: de milieulobby hanteert een
‘dood-of-gladiolen’-mentaliteit die compleet blind is voor de economische
realiteit. In hun ijver om de wereld te redden, vergeten ze dat mensen ook nog
moeten werken en hun brood moeten verdienen. Het plan van Madlener brengt geen
enkele verbetering voor het milieu, maar wel serieuze schade aan de
luchtvaartsector en de portemonnee van de Nederlandse reiziger.
.