Een laat telefoontje maakte voor de 19-jarige studente Elise Michielsen uit Merksplas niet veel uit. “Wij zitten hier toch maar te wachten op een voetbalplein”, klonk het maandagavond rond half elf bij de 19-jarige studente. Eerder die avond was Elise samen met haar vriendje en zijn gezin geëvacueerd uit hun hotel op het in Griekenland. Op zo’n 3 kilometer van hun hotel in Kardamena op het Griekse eiland Kos vond een bosbrand plaats.

LEES OOK. Vlaamse toeristen geëvacueerd uit Turkse hotels door bosbranden: “We zagen rook van achter de berg, toen ging het ontzettend snel”

Onweer op komst?

In eerste instantie maakte Elise zich niet al te veel zorgen. “Om 12 uur ’s middags zagen wij een grijze wolk boven ons en wij dachten toen nog: onweer op komst. Maar die wolk bleef hangen dus dan begonnen we ons toch wat zorgen te maken. Onweer zoals bij ons in België, dat kennen we wel. Maar je merkte wel dat dit iets helemaal anders was.”

Ze kreeg al een melding op haar telefoon om te evacueren, maar in het hotel waar ze verbleven, bleven ze heel rustig. “Dan ging die wolk ook weg dus we dachten dat het opgelost was en dan hebben wij onze dag gewoon verdergezet aan het zwembad”, vertelt Elise. (Lees verder onder de foto)

“Tegen de avond is die wolk teruggekomen en begon je de rook ook te ruiken. Maar toen zijn we eigenlijk nog gewoon gaan eten en hebben we de match België-Frankrijk nog gevolgd, want niemand reageerde ook echt.”

Toch bleek de rookwolk niet onschuldig. “Na de match is het brandalarm in het hotel afgegaan en moest iedereen evacueren naar een voetbalplein dichtbij de luchthaven.” Vanaf toen was het alle hens aan dek, vertelt Elise nog. “Wij hebben onze belangrijkste spullen meegenomen uit het hotel en dan zijn we met bussen weggebracht.”

“Vreemde situatie”

“Gisteren was een vreemde situatie”, verteld Piet Demeyere van reisagentschap TUI dinsdagochtend. “De Griekse autoriteiten zeiden eerst dat het goed meeviel en de brand niet in de buurt van de hotels kwam. Maar in de loop van de namiddag is het vuur aangewakkerd en bestond het gevaar dat ze de enige weg naar Kardamena zouden afsluiten. We moesten hen dus evacueren. Uit voorzorg hebben we de vakantiegangers een bericht gestuurd met de vraag om hun telefoon mee te nemen, zodat we hen zouden kunnen bereiken. We raadden hen ook aan wat medicatie en kleren mee te nemen uit voorzorg.”(Lees verder onder de foto)

Met duizenden mensen zaten ze te wachten op een voetbalplein dichtbij de luchthaven. “In het begin was er heel veel paniek omdat niemand wist wat er gebeurde. Maar nu zitten we rustig op een veld. We hebben eten en drinken gekregen en we kunnen naar het toilet.”

Maandagavond was het voor Elise nog niet duidelijk wat er zou volgen: “Nu is het gewoon wachten met iedereen tot dat we iets te weten komen.” Ook waar ze vanavond zullen overnachten, weet Elise nog niet. “Wij weten niets. Het kan goed zijn dat we hier op dit voetbalveld moeten slapen.”

“Het klinkt altijd alarmerend natuurlijk als er vuur in de buurt lijkt te komen, maar die van Kos is even snel weer gekalmeerd als die is opgekomen”

Piet Demeyere

Woordvoerder TUI

Intussen bevestigt TUI dat de vakantiegangers naar het hotel mochten terugkeren. “Vanochtend kregen we te horen dat ze terug mochten keren. Dat toont aan dat het in orde is en de situatie veilig is. Het klinkt altijd alarmerend natuurlijk als er vuur in de buurt lijkt te komen, maar die van Kos is even snel weer gekalmeerd als die is opgekomen. En er is nooit sprake geweest van echt gevaar”, aldus Demeyere. Dinsdag wordt er wel verder geblust op Kos. De brand zou volgens de plaatsvervangende gouverneur Christos Efstratiou wel al afgenomen zijn en er zou geen schade zijn aan gebouwen.

Tientallen branden braken uit in heel Griekenland, waaronder twee in de buurt van de hoofdstad Athene in het weekend.

LEES OOK. Tientallen bosbranden teisteren Turkije en Griekenland: hotels en dorpen uit voorzorg ontruimd

Andere eilanden

Ook op het Griekse eiland Chios werden bewoners en vakantiegangers geëvacueerd door de bosbranden. “Er woedt sinds maandagmorgen een bijzonder hevige brand bij ons op het eiland Chios”, vertelt Heidi Bussche die een vakantiehuis heeft op het eiland en daar enkele maanden verblijft.

“De hele dag werd er met blusvliegtuigen en helikopters, leger, brandweermannen en vrijwilligers al het mogelijke gedaan om de brand onder controle te krijgen maar helaas waren ze er tegen de avond nog steeds niet in geslaagd. De brand heeft twee fronten en ging bij valavond een uitgestrekt bosgebied binnen. De blusvliegtuigen hebben het werk moeten staken bij het vallen van de avond”, klinkt het.

Er zouden ook brandweermannen van Lesbos per vliegtuig naar Chios gebracht zijn om mee te helpen blussen. “Ook tal van brandweerkorpsen met voertuigen uit Athene worden vannacht per ferry gebracht”, zegt ze. (Lees verder onder de foto)

Begin juni was de brandweer al hevig in de weer met het blussen van branden op Chios, waar het deze week ook opnieuw brandt.© REUTERS

“Bijzonder gevaarlijk”

Warm, droog weer in combinatie met harde wind heeft de branden in zowel Griekenland als Turkije de afgelopen maand aangewakkerd. De zomer van dit jaar zal naar verwachting bijzonder brandgevaarlijk zijn na een bijzonder zachte en droge winter.

“We hebben een uitzonderlijk moeilijke maand juni gehad wat betreft de weersomstandigheden, met grote droogte en ongewoon sterke winden voor dit seizoen”, zei premier Kyriakos Mitsotakis maandag tijdens een kabinetsvergadering. “De zomer van dit jaar zal naar verwachting bijzonder gevaarlijk zijn voor bosbranden”, aldus de premier.

Mitsotakis zei dat het gebruik van drones als onderdeel van een vroegtijdig waarschuwingssysteem voor bosbranden dit jaar bijzonder nuttig was geweest maar waarschuwde dat het ergste nog moet komen. “We gaan de zware kern van de periode tegen bosbranden in en deze zal zeker niet worden gewonnen zonder de hulp van het volk, vooral op het gebied van preventie,” zei Mitsotakis.

Vorig jaar kostten grote bosbranden in Griekenland aan meer dan 20 mensen het leven. Bij de branden dit jaar op Kos en Chios raakten al vijf mensen gewond.