Vlaanderen zet in op de realisatie van 1.096 ‘slimme laadhubs’ of ‘laadpleinen’ tegen 2030. Deze centrale locaties bieden meerdere laadpalen aan via één netaansluiting, wat resulteert in zo’n 6.600 laadpunten. Dit blijkt uit een recente studie van Fluvius, de Bond Beter Leefmilieu (BBL) en adviesbureau The New Drive. Deze slimme laadhubs spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van elektrisch rijden, vooral in stedelijke en voorstedelijke gebieden waar vaak geen ruimte is voor privé-laadpalen. Naast het bieden van efficiëntere ruimtelijke inplanning en grotere laadzekerheid, kunnen deze laadhubs ook dienen als locaties voor deelwagens. Bovendien kunnen ze helpen om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen door de netaansluiting lager te dimensioneren en slim laden toe te passen. Dit initiatief wordt positief ontvangen door zowel Fluvius als BBL, die benadrukken dat het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse regering strategisch geplaatste slimme laadpleinen ondersteunt. De nieuwe concessie voor publieke laadpalen biedt een uitstekende kans om dit concreet aan te pakken. Kortom, Vlaanderen zet vol in op de ontwikkeling van slimme laadhubs om de groei van elektrische auto’s op te vangen en de infrastructuur aan te passen aan de toekomstige netcapaciteit.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241121_96211561

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....