Auto

© anp/Peter Hilz

Voor het eerst zijn er in België meer geëlektrificeerde auto’s verkocht dan traditionele wagens. Een gevolg van de fiscale maatregelen ter vergroening van het bedrijfswagenpark.

Ruben Mooijman

De auto’s met een elektromotor aan boord waren in het eerste kwartaal van dit jaar goed voor een marktaandeel van 52,8 procent. Dat laat Febiac weten, de federatie van autoconstructeurs. Het gaat om zowel hybride voertuigen als 100 procent elektrische. De auto’s met alleen een verbrandingsmotor strandden op een marktaandeel van 47,2 procent. Het aandeel van de stekkerauto’s komt uit op 43,4 procent. Dat komt doordat er ook hybride wagens zijn met zelfopladende batterijen.

Het aantal inschrijvingen van auto’s met elektrische aandrijving “groeit razendsnel”, merkt Febiac op. In 2021 waren ze nog goed voor minder dan een kwart van de markt. Vooral de 100 procent elektrische auto’s (battery electric vehicles of bev’s) maken een snelle opmars door. In 2021 viel 5,9 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in deze categorie, de afgelopen drie maanden was dat 23 procent. Benzineauto’s zijn goed voor 40,9 procent van de markt, diesel voor 5,5 procent.

(Lees verder onder de afbeelding)

Het meest ingeschreven model in Vlaanderen in het eerste kwartaal 2024 is dan ook een volledig elektrisch model: de Tesla Model Y. De Volvo XC40 staat op plaats 2, gevolgd door de BMW X1. In het Waalse Gewest was de Dacia Sandero het populairste model, in het Brusselse Gewest was dat de Volvo XC40.

LEES OOK. 16 elektrische wagens gewikt en gewogen: welke zijn echt hun geld (niet) waard? En hoeveel betaal je nog na aftrek van de Vlaamse premie?

Dat de opmars van de elektrische auto’s vooral de bedrijfswagens betreft, is te zien aan de opdeling per gewest. De stijging doet zich uitsluitend voor in Vlaanderen en Brussel. In Wallonië, waar de salariswagen veel minder is ingeburgerd, is sprake van een status quo.

Vlaanderen heeft de elektrische auto voor particulieren wel aantrekkelijk gemaakt met een premiestelsel: aan nieuwe wagens draagt de overheid 5.000 euro bij. De effecten daarvan zijn zichtbaar in de verkoopcijfers. De inschrijvingen van elektrische auto’s door Vlaamse particulieren lagen de afgelopen drie maanden 150,4 procent hoger dan twaalf maanden eerder. Toch blijft het succes bij de particuliere koper al bij al beperkt. Het ging om 3.808 wagens, tegenover 1.521 vorig jaar. Dat is 2,8 procent van de 135.140 wagens die er in het eerste kwartaal werden ingeschreven.

De Belgische markt blijft sterk gericht op bedrijfswagens. Ondernemingen schreven 60,2 procent van de nieuwe wagens in. Dat aandeel is iets lager dan vorig jaar.

LEES OOK. Mag je zomaar een laadpaal installeren aan een huurhuis? En welke laadpas is de beste? Experten beantwoorden jouw vragen over elektrisch rijden

Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....