De Universiteit van Gent lanceert vandaag een grootschalige bevraging naar gokgedrag tijdens het voorbije EK voetbal. De bedoeling? Nagaan hoeveel er de voorbije weken is gegokt, en welk effect de communicatie en reclame van gokbedrijven op spelers had.
Sportweddenschappen staan al een tijdje in het oog van de storm. Uit eerdere rapporten van de Kansspelcommissie bleek dat sportcompetities zoals een EK of WK voetbal vaak tot een recordaantal nieuwe gokkers leiden, en dat er vaker forse bedragen worden ingezet. Een groot sportevenement kan er bovendien voor zorgen dat herstellende gokkers hervallen, zo klinkt het nog.
217 miljoen
De cijfers spreken sowieso tot de verbeelding: volgens experts van de Kansspelcommissie vergokten Belgen tijdens het WK voetbal in 2022 voor maar liefst 217 miljoen euro online. Waarbij zo’n 220.000 mensen, voornamelijk mannen, gemiddeld élke dag van het kampioenschap online een gokje waagden.
Met de vandaag opgestarte bevraging wil de UGent meer inzicht verwerven in de mechanismen die mensen aanzetten tot gokken, onder meer ook in het licht van de recentere striktere regels rond gokreclame in ons land. “Want ondanks de strikte regelgeving rond gokreclame hebben veel gokmerken de afgelopen weken toch reclame gemaakt voor hun sportweddenschappen op sociale media zoals Instagram en Facebook. Met dit onderzoek willen we inzicht krijgen in de omvang van de communicatie van gokmerken, om vervolgens beleidsaanbevelingen te kunnen doen”, zegt Steffi De Jans, postdoctoraal onderzoeker bij de vakgroep Communicatiewetenschappen.
LEES OOK. “De volgende stap is gokken tegen betaling”: experts kritisch voor EK-pronostiek Sporza
Het lijkt erop dat de komende regering strenger zal optreden tegen gokkers in ons land. Begin juni pleitten experts van de Hoge Gezondheidsraad nog unaniem voor een verdere verstrenging van de gokregels. Denk aan een volledig reclameverbod, en het optrekken van de leeftijdsgrens naar 21 jaar.
Wie wenst mee te werken aan de UGent-enquête rond gokken tijdens het voorbij EK voetbal, vindt de bevraging hier.(wer)
LEES OOK. “We pleiten voor een volledig reclameverbod”: experts richten hun pijlen nu ook op Nationale Loterij