Als je een gemiddelde Vlaamse ijskast opent, is de kans groot dat je een product van Alpro tegenkomt. Dit bedrijf is namelijk de absolute koploper in de zuivelvervangersindustrie in België. Alpro heeft een plantaardig alternatief voor bijna elk zuivelproduct dat je je kunt voorstellen, van sojamelk tot botervervangers en plantaardige yoghurt. Uit een recente studie blijkt dat Alpro verantwoordelijk is voor ongeveer de helft van de 2.000 banen in de sector en dat hun zuivelvervangers goed zijn voor driekwart van de totale winst.

Alpro is ontstaan als een dochteronderneming van de voedingsgroep Vandemoortele in 1979. Ze wilden producten op de markt brengen voor mensen met een lactose-intolerantie, zonder te denken aan vegetariërs of veganisten. Het bedrijf slaagde er echter in om een breed publiek aan te spreken en creëerde daarmee een nieuw marktsegment. Ze investeerden in mooie verpakkingen en maakten hun producten betaalbaar, waardoor ze niet langer alleen voor een beperkt publiek waren.

Alpro maakte van soja een bekend begrip in België en slaagde er zelfs in om Ben Affleck in een reclamespot te laten optreden. In 2009 werd het bedrijf onverwacht verkocht aan WhiteWave Foods, een onderdeel van Dean Foods, vanwege financiële problemen bij Vandemoortele. Onder Amerikaans bewind bleef Alpro groeien, ondanks een rechtszaak over het oneigenlijk gebruik van de term ‘yoghurt’. In 2016 werd Alpro overgenomen door zuivelgigant Danone, die het bedrijf nu als een strategische pijler ziet.

Alpro blijft dus een dominante speler in de zuivelvervangersindustrie en heeft geen plannen om die positie zomaar op te geven. Het hoofdkantoor en de belangrijkste fabriek bevinden zich nog steeds in België, en het bedrijf wordt nog steeds geleid door een Belgische CEO. Alpro heeft jarenlang kunnen groeien zonder veel concurrentie, maar vandaag de dag is de markt veranderd en zijn er meer spelers actief. Toch blijft Alpro vastberaden om zijn dominante positie te behouden.

Kortom, Alpro heeft op indrukwekkende wijze een marktsegment gecreëerd en gedomineerd met zijn zuivelvervangers. Het bedrijf heeft laten zien dat plantaardige alternatieven niet alleen voor een nichepubliek zijn, maar voor een breed publiek toegankelijk kunnen zijn.


Source: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240909_94134367

.


Door NieuwsBlad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuws brief!


1 keer per dag de belangrijkste berichten,
1 keer per week de belangrijkste headlines,
en de nieuwste uitzendingen van hnmda,
zo in je postvakje... zeg nu ja....