Foto: Boerenprotesten in Brussel (Pexels/Ieva Brinkmane)
Lidewij de Vos, beleidsmedewerker voor de Tweede Kamerfractie van FVD, heeft in het regeerakkoord een zeer opmerkelijke passage gevonden over stikstof.
De kritische depositiewaarden – oftewel de stikstofnormen – gaan uit de wet. Goed nieuws, zou je denken. Maar er zit een aantal addertjes onder het gras, ontdekte De Vos.
Ten eerste komt er een ‘juridisch houdbaar alternatief’ voor de stikstofnormen. Wat dat alternatief precies inhoudt, is onbekend.
Een zeer opmerkelijke passage over stikstof in het #regeerakkoord. De kritische depositiewaarden – oftewel: de stikstofnormen – gaan uit de wet. Goed nieuws!, zou je denken. Dan is het “stikstofprobleem” immers opgelost.
Maar er zit een aantal addertjes onder het gras:
1. Er… pic.twitter.com/Uzgh2uhWaY
— Lidewij de Vos (@lidewij_devos) May 16, 2024
Geitenpaadje
Daarnaast komt er een ‘drempelwaarde’. Dat lijkt een verbetering, maar die waarde is gekoppeld aan de huidige stikstofnormen. Je kunt geen drempelwaarde hebben zonder deze normen op de één of andere manier te behouden, merkt De Vos op.
Een drempelwaarde houdt juridisch geen stand. Dat geitenpaadje probeert de Nederlandse politiek al sinds 2003 te bewandelen en die pogingen hebben altijd jammerlijk gefaald, toont ze aan in het boek ‘Niemand in de Cockpit’ dat ze met Thierry Baudet schreef.
Meest opmerkelijke
Het meest opmerkelijke is volgens haar dat PVV, VVD, NSC en BBB stellen dat ‘stikstofreductie nodig is’ en dat ‘de stikstofaanpak wordt gebaseerd op bedrijfsspecifieke emissiedoelen’.
Het vermeende stikstofprobleem zelf staat dus niet ter discussie. Dan kun je wel de stikstofnormen uit de wet halen en weer 130 kilometer per uur gaan rijden, maar dan komen daar natuurlijk onvermijdelijk andere maatregelen voor in de plaats, waarschuwt De Vos alvast.
De échte oplossing voor de ‘stikstofcrisis’? Geen ‘drempelwaarde’, ‘juridisch alternatief’, ‘stikstofreductie’ of ‘emissiedoelen’. “Opgelost.”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
…